DOI QR코드

DOI QR Code

The Artisan of Bauhaus and Deisgn Democracy: Collision and Collaboration of Art and Technology

바우하우스의 장인과 디자인 민주주의: 예술과 기술의 충돌과 협력

  • Received : 2015.06.19
  • Accepted : 2015.07.13
  • Published : 2015.12.28

Abstract

The capitalistic resistance movement attempted in most modern art areas was carried out through a complete convergence of the art and skill, which was the new formation of the symbolic boundary. Although this resistance movement was aimed at restoring artisan art through the revival of tbe work of handicraftsmen, it consequently caused the stratification of the art and became a de-artisan art excluding the autonomous labor. Hereupon, this study would focus on Bauhaus which attempted to dismantle the symbolic boundary through the convergence of the technology and art which actively used the condition the great industry brought only as an effort for the restoration of artisan labor, and would examine the actor-network of Bauhaus. Therefore, this study would examine the Bauhaus' artistic trend, the 16C Renaissance art promotion movement, and the 19C art crafts movement in the network-oriented relation, and would analyze the Bauhaus' ideological source which expressed design democracy through the bridging role of and analyze the artisan art and the mechanism that had the new technology fused. Furthermore, the convergence possibility of the 'collaboration spirit' being embodied as a philosophy of the democracy in the design continues with the tremendous influence of the new technology.

대부분의 근대예술영역에서 시도된 자본주의적 저항운동은 예술과 기술의 융합, 즉 상징적 경계의 새로운 형성을 통해 진행되었다. 러스킨과 모리스로 대표되는 이러한 저항운동은 수공예 장인의 부활을 통한 장인적 예술의 복원이 목표였지만 결과적으로 예술의 계급화를 초래하게 되었고 자율적인 노동을 배제하게 되는 탈장인적인 예술이 되었다. 이에 본 연구는 장인적 노동의 복원을 위한 노력으로서 유일하게 기계제대공업이 가져온 조건을 적극 활용하는, 즉 '기술과 예술 그리고 기계와 산업의 융합'을 통해 상징적 경계의 해체와 새로운 융합을 시도하였던 바우하우스에 주목하여 그것의 '행위자들actors'을 중점적으로 살펴보고자 한다. 본 연구에서는 16세기 르네상스 예술부흥운동, 19세기 미술공예운동, 그리고 바우하우스의 예술적 사조가 역사적으로 연계되어 있다는 것을 전제로 <생산으로서의 장인적 예술, 예술소비로서의 민중의 권리, 표현방식으로서의 근대기술>의 교량역할을 수행했던 바우하우스 실천가들과 그들 사이의 협력과 갈등에 대한 고찰을 통해 바우하우스가 디자인 민주주의 이념을 구현하려 하였다는 점을 주장하고 있다. 더 나아가 현대 메타기술의 시대가 디자인과 기술의 융합을 통한 민주주의로의 이행을 추동하고 있어 바우하우스의 '협력과 갈등'그리고 '위기와 해체'로부터 반면교사해야 함을 보여주고 있다.

Keywords

References

  1. Giovani papani, Michelangelo Buonarroti, 정진국 역, 글항아리, 2008.
  2. M. Lamont, Money, morals, and manners: The culture of the French and the American upper-middle class, University of Chicago Press, 1992.
  3. 홍성욱, 예술, 과학과 만나다, 이학사, 2009.
  4. M. Heidegger, The question concerning technology, and other essays, 1977.
  5. 임경순, "과학기술과 예술의 만남," 한국과학사학회지, 제33권, 제1호, pp.161-191, 2011.
  6. 심혜련, "디지털 매체 기술과 예술의 융합: 디지털데이터 총체 예술 작품에 대한 논의를 중심으로,"미학, 제53호, pp.61-93, 2008.
  7. 정충국, "테크놀로지 시대의 예술과 기술-벤야민의 예술론과 기술론을 중심으로," 독어교육, 제46호, pp.189-214, 2009.
  8. M. A. Staniszewski, Believing is seeing: Creating the culture of art, New York: Penguin, 박이소역, 현실문화연구, 1995.
  9. 이병종, "독일 공작연맹과 바우하우스의 디자인과학화 운동의 특성," 기초조형학연구, 제13권, 제2호, pp.353-362, 2012.
  10. W. Gropius, The new architecture and the Bauhaus, Vol.21, MIT Press, 1965.
  11. 오장환, "근대예술의 '순수성'탐구와 프뢰벨 교육의 영향에 관한 연구-20 세기 초의 아방가르드 예술단체와 결부된 공통적인 교육적 배경을 중심으로," 대한건축학회연합 논문집, 제10권, 제2호, pp.1-8, 2008.
  12. 김진경, "어린이의 발견'과 바우하우스: 모더니즘에 나타난 '순수함'의 숭배," 디자인학연구, pp.237-246, 2005.
  13. 김연홍, "독일 바우하우스와 러시아 브후테마스의 설립배경 및 건축교육특성에 관한 비교연구," 경복대학 논총, 제3권, 1999.
  14. Matthew Mindrup, Translations of Material to Technology in Bauhaus Architecture, In: Wolkenkuckucksheim, Vol.19, Internationale Zeitschrift zur Theorie der Architektur, 2014.
  15. H. Wingler, The Bauhaus. 1962, 1980.
  16. 오장환, "바우하우스 창조성-예술 교육의 낭만적 정신성에 관한 연구," 한국실내디자인학회 논문집, 제22권, 제3호, pp.135-144, 2013.
  17. 권명광, 바우하우스:바이마르 뎃사우 베를린 시카고, 미진사, 1986.
  18. Stella Minahan, "The organizational legitimacy of the Bauhaus," The Journal of Arts Management, Law, and Society, Vol.35, No.2, pp.133-145, 2005. https://doi.org/10.3200/JAML.35.2.133-145
  19. Trinity Connelley-Stanio, Gender, Craft, and Industry: Polarization in the Bauhaus Weaving Workshop, 2014.
  20. F. Whitford, Bauhaus (World of Art), 1984.
  21. 진휘연, 아방가르드란 무엇인가, 서울: 민음사, 2002.
  22. L. Shiner, The invention of art: a cultural history, University of Chicago Press, 2011.
  23. 문미선, "바우하우스 교육과 학과목< 바우하우스> 의 구성," 독일어문학, pp.59-84, 2011.
  24. 정예지, 김성국, "독일 바우하우스 창립자, 발터 그로피우스를 통해 살펴본 변혁적 리더십과 문화적 자본," 경상논총, 제30권, 제3호, pp.49-77, 2012.
  25. 조윤주, 최지희, 바우하우스의 디자인 교육과정과 공방교육의 주택건축계획, 1999.
  26. 박영욱, "현대 건축에 나타난 공간 개념의 철학적 고찰," 범한철학, pp.389-413, 2010.
  27. 임종업, "아름답고 저렴해야 디자인 민주주의," 한겨레신문, 2008년 11월 25일.
  28. F. W. Tung, "Weaving with rush: Exploring craft-design collaborations in revitalizing a local craft," International Journal of Design, Vol.6, No.3, pp.71-84, 2012.
  29. 민유기, "아르누보와 문화 민주주의 -파리 서민주거개혁에 미친 아르누보 건축의 영향력," 서양사론, 제94호, 2009.
  30. 이선향, "한국의 민주화와 문화정책의 변화에 대한 비판적 검토," 담론201, 제16권, 제3호, pp.119-143, 2013.
  31. Jacques Ellul, The technological society, New York: Vintage books, 1964, 박광덕 역, 기술의 역사, 한울, 2011.
  32. Lewis Mumford, Technics and civilization. University of Chicago Press, 2010, 문종만 역, 기술과 문명, 책세상, 2013.