DOI QR코드

DOI QR Code

The Characteristics of Hybrid Visual Direction of Musical Animation Film -Focusing on -

뮤지컬 애니메이션 영화의 혼성적 영상연출 특성 -<겨울왕국, 2013>을 중심으로-

  • 이해라 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 이현석 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2015.06.30
  • Accepted : 2015.08.28
  • Published : 2015.12.28

Abstract

The animation film , which became a worldwide sensation with its theme song 'Let it go', did not only rank first in the U.S. box office - it was also the greatest box office hit in the history of Disney animation. Why did , recreated into a musical animation, become a worldwide success and what were the characteristics of its materialized hybrid visual direction technique? In order to look into this, firstly, literature on musicals and animations were studied, and secondly, analysis standards were drawn for musical characteristics of musicals and direction techniques of animations. Thirdly, analyzation and investigation will be conducted on hybrid visual direction techniques based on the research above with as the example. Through this study, it's known that realizes its musical features such as 'exaggerated acting,' 'delivering the meaning of circumstances', 'dramatic expression of emotion' and etc. through animated characters and that its background music is aided by 'narrative features' through its musical composition. Besides, its snow effect through animated VFX composing scenes along with its musical characteristics realizes hybrid image direction. It can be said that image directing effects of musical animations through hybrid grafting and the characteristics of image aesthetics generate public demands worldwide.

주제가 'Let it go'로 세계적인 열품을 주도한 애니메이션 영화 <겨울왕국 (Frozen), 2013> 은 전미박스 오피스 1위를 넘어 역대 디즈니 애니메이션 중 최고의 흥행을 거두었다. 뮤지컬 애니메이션으로 재창조된 <겨울왕국, 2013>이 세계적인 흥행 효과를 거두는 이유에 대해 뮤지컬 애니메이션의 혼성적 영상연출 기법을 중심으로 분석코자 한다. 이에 대해 알아보기 위해, 첫째, 뮤지컬 애니메이션에 대해 문헌을 중심으로 고찰하고, 둘째, 뮤지컬의 음악적 특성과 애니메이션의 연출기법을 중심으로 분석기준을 도출하였다. 셋째, 이를 바탕으로 뮤지컬 애니메이션 <겨울왕국, 2013>을 사례로 하여 혼성적 영상연출기법에 대해 분석 및 검증한다. 본 연구를 통해 <겨울왕국, 2013>은 '연기의 과장성', '상황의미 전달', '감성의 극적인 표출' 등의 뮤지컬의 음악적 특성이 애니메이션 캐릭터를 통해 구현되고 있으며, 배경음악과 노래는 뮤지컬적 구성을 통해 '서사적 기능'이 이루어지고 있음을 알 수 있다. 또한, 애니메이션의 VFX를 통한 눈의 효과가 뮤지컬의 음악적 특성과 함께 장면을 구성하면서 혼성적 영상연출이 구현되었다. 이를 통해, 혼종적 접목을 통한 뮤지컬 애니메이션의 영상 연출적 효과와 영상미학적 특성이 범세계적인 대중적 기호에 부합하고 있음을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. http://www.theguardian.com/music/musicblog/2014/apr/10/frozen-let-it-go-disney-hit-adolescent-lgbt-anthem
  2. 문현선, "재팬 애니컬(Japan Anical)의 스토리텔링 전략: 도에이 50주년 기념 뮤지컬<백사전(白蛇傳WhiteLovers)>를 중심으로," 한국만화애니메이션학회 학술대회자료집, Vol.2009, p.42, 2009.
  3. 박세영, "라캉의 실재계(The Real)개념으로 본 뮤지컬 애니메이션 연구," 한국애니메이션학회 학술대회지, No.5, p.33, 2014.
  4. 김도영, 뮤지컬의 이해와 작품특성에 관한 연구, 세종대학교 석사학위논문, p.32, 2010.
  5. 전정수, 전PD가 들려주는 뮤지컬제작기, 새창미디어, p.207, 2013.
  6. 임혜인, 리하르트 바그너(Richard Wagner)의 음악극에 나타난 극과 음악의 상호관계에 관한 연구: 파르지팔(Parsifal)을 중심으로, 중앙대학교 석사학위 논문, p.41, 2001.
  7. 스타니슬랍스키, 이대영(역), 성격구축, 예니출판사, p.55, 2001.
  8. 김정환, "한국형 블록버스터 <괴물>의 시각특수효과(VFX)에 대한 연구," 영화연구, Vol.35, p.326, 2008.
  9. 이현석, "3D 애니메이션을 이용한 불교 상징성의 초현실주의적표현," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.14, No.8, p.96, 2014.
  10. 김은주, 김재웅, "애니메이션 캐릭터와 성격장애 상관 연구," 만화애니메이션연구, No.14, p.67, 2008.
  11. 최승원, "장편 3D 애니메이션 쿵푸팬더에 나타난 캐릭터 연기의 타이밍 표현특성 연구," 디지털디자인학연구, Vol.13, No.4, p.217, 2013.
  12. 이현석, "3D 애니메이션을 이용한 불교 상징성의 초현실주의적표현," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.14, No.8, p.96, 2014.
  13. http://www.korea.kr/policy/cultureView.do?newsId=148779042&call_from=naver_news