DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Career Identity and Krumboltz's Task Approach Skills on Career Maturity, Career Barriers, and Career Aspiration

진로정체감과 Krumboltz의 과제접근기술이 진로성숙도, 진로장벽, 진로포부에 미치는 영향

  • Received : 2014.07.31
  • Accepted : 2014.09.11
  • Published : 2014.11.28

Abstract

The current study examined the relationships between task-approach skills of optimism, bearability, intolerance of uncertainty, career identity, career maturity, career barriers, and career aspiration. Data was collected from two-hundred sixty nine college students who matriculated in colleges located in Seoul, Gyeoungi and Chungchung provinces in Korea. The correlation analysis and multiple linear regression were carried out to explore the relationship among the variables mentioned above. The results of this study were as follows: First, career identity was positively correlated with career maturity, aspiration and negatively with career barrier. optimism was negatively correlated with career barrier. in addition, intolerance of uncertanity was positively correlated with career maturity. and negatively with career barriers. Second, multiple linear regression revealed that career identity, optimism and lacking intolerance of uncertanity significantly influenced career maturity, career identity, optimism and intolerance of uncertanity significantly influnced career barriers. In addition, only optimism influnced career aspiration. These findings implied that career counselors need to assist clients developing optimism, flexibility, bearability and counselors should be aware of the effect of task-approach skills on career, barriers, and aspiration. Further discussions regarding results are included.

본 연구는 진로정체감과 Krumboltz의 과제접근기술 중 낙관성, 위험감수, 불확실한 상황에 대한 인내가진로성숙도, 진로장벽, 진로포부에 미치는 영향에 대해서 살펴보았다. 연구대상은 서울, 경기, 그리고 충청지역 대학에 재학 중인 대학생 269명을 대상으로 진로정체감, 과제접근기술, 진로성숙도, 진로장벽, 진로포부 검사도구를 사용하여 상관분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과에 따르면 첫째, 상관분석 결과 진로정체감은 진로성숙 진로포부와 정적상관을, 진로장벽과는 부적상관을 보였으며, 낙관성은 진로장벽과 부적상관을 보였다. 또한 불확실한 상황에 대한 인내는 진로성숙과는 정적상관을, 진로장벽과는 부적상관을 보였다. 둘째, 진로정체감과 과제접근기술이 진로성숙, 진로장벽, 진로포부에 미치는 영향을 살펴 본 결과, 진로성숙에는 진로정체감, 낙관성, 불확실한 상황에 대한 인내부족이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 진로장벽에는 진로정체감, 낙관성, 불확실한 상황에 대한 인내가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 진로포부에는 낙관성만이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 진로상담에서 과제접근기술이 진로에 대한 태도, 진로장벽, 진로포부에 미치는 영향을 인식하고, 내담자들이 낙관성과 불확실한 상황에 대한 인내를 개발할 수 있도록 조력해야 함을 보여주었다. 이밖에도 본 연구에서는 연구결과의 의미와 제한점에 대해서 논의하였다.

Keywords

References

  1. 권혜경, 이희경, "낙관성이 진로태도성숙 및 학교 생활만족도에 미치는 영향", 한국심리학회지, 제16권, 제4호, pp.723-741, 2004.
  2. 김민정, 낙관성이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 인지적 정서조절전략과 사회적 지지를 매개변인으로, 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  3. 김봉환, 대학생의 진로결정수준과 진로준비행동의 발달 및 이차원적 유형화, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 1997.
  4. 임은미, 이수진, 송미숙, "대학생을 위한 전공전환 준비도 검사의 타당성 탐색", 진로교육연구, 제24권, 제1호, pp.85-102, 2011.
  5. G. Hackeet and N. E. Betz, "A self-efficacy approach to the career development of women," Journal of Vocational Behavior, Vol.18, pp.326-339, 1981. https://doi.org/10.1016/0001-8791(81)90019-1
  6. 김충기, 황인호, 장성화, 김순자, 윤향숙, 진로교육과 진로상담, 동문사, 2012.
  7. 박미경, 김영숙, 이현림, "여대생의 사회적지지, 진로장벽, 자아정체감, 진로결정 수준의 구조적 분석", 직업교육연구, 제27권, 제2호, pp.1-26, 2008.
  8. 설승원, "불확실성에 대한 인내력 부족과 정서 통제감이 걱정에 영향을 미치는 기제: 문제 해결 지향의 매개효과를 중심으로", 한국심리학회지: 임상, 제27권, 제1호, pp.209-235, 2008.
  9. 손은령, "진로선택과정에서 우연 혹은 기회의 역할 고찰", 상담학연구, 제10권, 제1호, pp.385-397, 2009.
  10. 손은령, 손진희, "한국 대학생의 진로결정 및 준비행동: 사회 인지적 진로이론을 중심으로", 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제17권, 제2호, pp.399-417, 2005.
  11. 김홍석, 노영천, "초등학교 고학년 학생의 부모 애착이 주관적 안녕감에 미치는 영향에 있어서 낙관성의 매개효과", 상담학연구, 제13권, 제6호, pp.2625-2640, 2012.
  12. 김주희, 낙관주의와 스트레스 대처방식간의 관계, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, 1995.
  13. 양돈규, "위험행동에 대한 낙관성 및 감각추구 성향의 영향", 청소년상담연구, 제9호, pp.89-113, 2001.
  14. 유정이, 김지현, 황매향, "초등학생 직업포부 및 인식의 발달에 관한 연구", 진로교육연구, 제15호, 제2권, pp.23-39, 2002.
  15. M. F. Scheier, C. S. Carver, and B. W. Bridges, "Distinguishing optimism from neuroticism(and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A reevaluation of the life orientation test," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.67, pp.1063-1078, 1994. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.6.1063
  16. S. C. Vaughan, Half empty, half full: Understanding the psychological roots of optimism, New York: Harcourt, 2000.
  17. 이기학, 한종철, "진로태도 측정도구의 타당화를 위한 도구", 진로교육연구, 제8권, pp.219-255, 1997.
  18. 이은주, 여대생의 진로성숙과 진로포부간의 관계, 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  19. 임용수, "인문계 남자 고등학생들의 진로사회화 과정 모형: LISREL 모형 탐색", 교육사회학연구, 제30호, 제3권, pp.132-145, 1992.
  20. 임은경, "여성의 진로장애요인에 대한 고찰", 한국진로상담학회지, 제3권, 제1호, pp.79-97, 1998.
  21. M. L. Savickas, "Identity in vocational development," Journal of Vocational Behavior, Vol.27, pp.329-337, 1985. https://doi.org/10.1016/0001-8791(85)90040-5
  22. 조은주, 진로정체감에 영향을 주는 장애요인의 분석, 부산대학교 대학원 석사학위논문, 2001.
  23. J. O. Crites, Vocational psychology: The study of vocational behavior and development, New York: McGraw-Hill, 1969.
  24. 최수욱, 여대생의 진로포부에 영향 미치는 요인 탐색, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 2002.
  25. J. W. Rojewski, "The role of chance in the career development of individuals with learning disabilities," Learning Disability Quarterly, Vol.22, pp.267-278, 1999. https://doi.org/10.2307/1511261
  26. 탁진국, 이기학, "직업안내를 위한 흥미와 성격의 통합", 한국심리학회지: 산업 및 조직, 제16권, pp.59-74, 2003.
  27. K. M. O'Brien, M. P. Gray, P. P. Tourajdi, and S. P. Eigenbrode, The Operation of women's career choices: The career aspiration scale. In V. S. Soleberg & K. M. O'Brien(Eds), Promotion women's career development into the next millenium and beyond, American Psychological Association, 1996.
  28. K. E. Mitchell, A. S. Levin, and J. D. Krumboltz, "Planned Happenstance: Constructing Unexpected Career Opportunities," Journal of Counseling and Development, Vol.77, pp.115-124, 1999. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02431.x
  29. M. Freeston, H. Letarte, M. J. Dugas, and R. Ladouceur, Why Do People Worry, Personality and Individual Differences, Vol.17, pp.791-802, 1994. https://doi.org/10.1016/0191-8869(94)90048-5
  30. 황매향, 사례로 배우는 진로 및 직업상담, 학지사, 2009.
  31. L. K. Mitchell and J. D. Krumboltz, Krumboltz's learning theory of career choice and counseling. In D. Brown, L. Brook, & Associates (Eds.), Career choic and development(3rd ed., pp.233-280), San Francisco: Jossey-Bass.
  32. D. L. Blustein, L. E. Devenis, and B. Kidney, "Relationship between the identity formation process and career development," Journal of Counseling Psychology, Vol.36, pp.196-202, 1989. https://doi.org/10.1037/0022-0167.36.2.196
  33. S. L. Bowman, "Career intervention strategies for ethnic minorities," The Career Development Quarterly, Vol.42, No.1, p.14, 1993. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1993.tb00241.x
  34. M. J. Dugas, M. H. Freeston, and R. Ladouceur, "Intolerance of uncertainty and problem orientation in worry," Cognitive Therapy and Research, Vol.21, pp.593-606, 1997. https://doi.org/10.1023/A:1021890322153
  35. E. H. Erikson, Childhood and Society, New York: Norton, 1963.
  36. 문승태, 박미하, "농업계 고등학교의 가족변인, 진로정체감 및 심리적 안녕감 간의 관계", 농업교육과 인적자원개발, 제44권, 제3호, pp.1-22, 2012.
  37. K. Buhr and M. J. Dugas, "The intolerance of uncertainty scale: Psychometric properties of the English version," Behavior Research and Therapy, Vol.40, pp.931-945, 2002. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(01)00092-4
  38. J. D. Krumboltz, Career beliefs inventory: Applications and technical guide, Palo Alto, CA: Counseling Psychologists Press, Inc, 1999.
  39. 김경식, 김찬선, "경호전공 대학생의 진로장벽과 진로결정효능감 및 진로준비행동의 관계", 한국콘텐츠학회, 제13권, 제11호, pp.404-414, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.404
  40. M. I. Graef, D. L. Wells, A. M. Hyland, and P. M. Muchinsky, "Life history antecedents of vocational indecision," Journal of Vocational Behavior, Vol.27, No.3, pp.276-297, 1985. https://doi.org/10.1016/0001-8791(85)90037-5
  41. R. W. Lent, S. D. Brown, and G. Hackett, "Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance," Journal of Vocational Behavior, Vol.45, pp.79-122, 1994. https://doi.org/10.1006/jvbe.1994.1027
  42. L. S. Gottfredson, "Circumscription and compromise: A development theory of occupational aspirations," Journal of counseling psychology, Vol.28, pp.545-579, 1981. https://doi.org/10.1037/0022-0167.28.6.545
  43. V. A. Harren, "A model of career decision-making for college students," Journal of Vocational Behavior, Vol.14, pp.119-133, 1979. https://doi.org/10.1016/0001-8791(79)90065-4
  44. J. L. Holland and J. E. Holland, "Vocational indecision; More evidence and speculation," Journal of Psychology, Vol.24, pp.404-414, 1977.
  45. J. L. Holland, D. C. Gottfredson, and P. G. Power, "Some diagnostic Scales for research in decision. making and personality: Identity, information and barriers," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.31, pp.1191-1200, 1980.
  46. 이동혁, 황윤미, 정지희, "Krumboltz의 우연학습 이론을 배경으로 한 과제접근기술, 진로정체감, 진로장벽, 진로성숙도간의 관계", 상담학연구, 제13권, 제3호, pp.855-875, 2012.
  47. J. D. Krumboltz, Serendipity is not serendipitous, Journal of Counseling Psychology, Vol.45, pp.390-392, 1998. https://doi.org/10.1037/0022-0167.45.4.390
  48. 김경욱, "자기효능감과 불확실성에 대한 인내력 부족이 진로준비행동 및 진로결정수준에 미치는 영향", 상담 및 심리치료, 제21권, 제2호, pp.501-519, 2009.
  49. 김기승, "대학생의 진로자기효능감이 위험감수 수준에 미치는 영향", 한국산학기술학회논문지, 제13권, 제3호, pp.1054-1060, 2012.
  50. 김나래, 마림, 김경아, 이동귀, "중학생의 낙관성이 진로태도성숙에 미치는 영향: 사회적지지를 통한 학업적 자기효능감의 매개된 조절효과 검증", 상담학연구, 제14권, 제4호, pp.1799-1818, 2012.
  51. 이상희, 서유란, "한국대학생의 자아정체감 및 진로정체감과 진로성숙의 관계에 대한 성차 연구", 청소년상담연구, 제20권, 제1호, pp.27-53, 2012.
  52. 정나미, 엄정혜, 성벼리, 양은주, "청소년의 심리적 유형에 따른 진로장벽 지각의 차이: 내외통제성 및 불확실성에 대한 인내력을 중심으로", 한국심리학회지: 학교, 제8권, 제3호, pp.359-377, 2011.
  53. 황현덕, 장선희, 정선화, 이상민, "고등학생의 계획된 우연기술 수준에 따른 진로포부와 직업탐색 행동의 관계탐색", 청소년상담연구, 제20권, 제2호, pp.193-210, 2012.
  54. 이흥표, 비합리적 도박신념, 도박 동기 및 위험 감수 성향과 병적 도박의 관계, 고려대학교 대학원 박사학위논문, 2003.
  55. P. A. Careed, W. Patton, and D. Bartrum, "Multidimensional properties of the LOT-R:Effects of optimism and pessimism on career and well-being related variables in adolescents," Journal of Career Assessment, Vol.10, pp.42-61, 2002. https://doi.org/10.1177/1069072702010001003
  56. 윤영란, "고등학생의 진로정체감이 진로결정수준에 미치는 영향", 교육문화연구, 제15권, 제1호, pp.91-106, 2009.
  57. 김지연, 황매향, "실업자의 진로결정수준, 진로 준비행동과 성격5요인과의 관계에 관한 연구", 한국상담학회, 제5권, 제3호, pp.637-646, 2004.
  58. T. B.. Kashdan, and J. E. Roberts, Trait and state curiosity in the genesis of intimacy: Differentiation from related constructs, Manuscript submitted for review, 2002.
  59. T. B. Kashdan, P. Rose, and F. D. Fincham, Curiosity and exploration: facilitating positive subjective experiences and personal growth opportunities, Manuscript submitted for review, 2002.
  60. 이복희, 여대생의 진로결정수준 예측요인에 관한 연구, 명지대학교 대학원 박사학위논문, 2005.
  61. 조명실, 최경숙, "후기 청소년의 자아정체감, 사회적지지, 진로결정자기효능감, 진로성숙 및 진로준비행동의 관계 모형 검증", 상담학연구, 제8권, 제3호, pp.1085-1099, 2007.