참고문헌
- 한국문화관광연구원, 2012 국민 여행실태조사, 한국문화관광연구원, 2013.
- http://tour.go.kr
- E. Fursich, "Packaging Culture: The Potential and Limitations of Travel Programs on Global Television," Communication Quarterly, Vol.50, No.2, pp.204-226, 2002. https://doi.org/10.1080/01463370209385657
- E. Fursich and A. Kavoori, "Mapping a Critical Framework for the Study of Travel Journalism," International Journal of Cultural Studies, Vol.4, No.2, pp.149-171, 2001. https://doi.org/10.1177/136787790100400202
- B. Cocking, "Travel Journalism: Europe Imagining the Middle East," Journalism Studies, Vol.10, No.1, pp.54-68, 2009. https://doi.org/10.1080/14616700802560500
- F. Hanusch, "The Dimensions of Travel Journalism: Exploring New Fields for Journalism Research Beyond the News," Journalism Studies, Vol.11, No.1, pp.68-82, 2010. https://doi.org/10.1080/14616700903290569
- E. Fursich, "How Can Global Journalism Represent the Other?: A Critical Assessment of the Cultural Studies Concept for Media Practice," Journalism, Vol.3, No.1, pp.57-88, 2002. https://doi.org/10.1177/146488490200300102
- 이정학, 관광마케팅, 기문사, 2003.
- N. Tooke and M. Baker, "Seeing is Believing: The Effect of Film on Visitor Numbers to Screened Locations," Tourism Management, Vol.17, No.2, pp.87-94, 1996. https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00111-5
- M. Evans, "Plugging into TV Tourism," Insights, Vol.11, No.3, pp.35-38, 1997.
- 심인보, "관광지이미지 마케팅전략 개발에 관한 연구", 한국관광정보학회, 제15권, 제1호, pp.1-27, 2003.
- D. Berkman, "The Development of American Television as an Advertiser-supported Medium," European Journal of Marketing, Vol.21, No.8, pp.14-26, 1987.
- G. Busby and J. Klug, "Movie-induced Tourism: The Challenge of Measurement and Other Issues," Journal of Vacation Marketing, Vol.7, No.4, pp.316-332, 2001. https://doi.org/10.1177/135676670100700403
- R. Butler, "The Influence of the Media in Shaping International Tourism Pattern," Tourism Recreation Research, Vol.15, No.2, pp.46-53, 1990. https://doi.org/10.1080/02508281.1990.11014584
- R. Riley, D. Baker, and C. Van Doren, "Movie Induced Tourism," Annals of Tourism Research, Vol.25, No.4, pp.919-945, 1998. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00045-0
- P. Schofield, "Cinematographic Images of a City," Tourism Management, Vol.17, No.5, pp.333-340, 1996. https://doi.org/10.1016/0261-5177(96)00033-7
- 정철, 정병웅, "웹 사이트 관광정보 노출이 한국의 관광 이미지에 미치는 영향", 서비스경영학회지, 제11권, 제2호, pp.193-208, 2010.
- 양성수, 허향진, 최병길, "온라인 구전 관광정보의 구전효과", 관광학연구, 제32권, 제2호, pp.109-130, 2008.
- S. Choi, X. Lehto, and A. Morrison, "Destination image representation on the web: Content analysis of Macau travel related websites," Tourism Management, Vol.28, No.1, pp.18-129, 2007.
- R. Govers and F. Go, "Deconstructing Destination Image in the Information Age," Information Technology & Tourism, Vol.6, No.1, pp.13-29, 2004.
- U. Gretzel, Y. Yuan, and D. Fesenmaier, "Preparing for the New Economy: Advertising Strategies and Change in Destination Marketing Organizations," Journal of Travel Research, Vol.39, No.2, pp.146-156, 2000. https://doi.org/10.1177/004728750003900204
- 양승훈, "뉴스보도의 해외관광객 담론분석", 관광연구논총, 제18권, pp.131-147, 2006.
- 조광익, 박정아, "여가와 관광현상에 대한 매스미디어의 보도태도", 관광학연구, 제32권, 제4호, pp.389-410, 2008.
- 김미경, 김보경, "경북지역 관광관련 언론동향분석: 신분보도를 중심으로", 관광연구, 제27권, 제4호, pp.37-51, 2012.
- 김경희, 송현주, 노기영, "국내외 언론의 의료관광 보도방식과 프레임 비교연구", 사회과학연구, 제24권, 제1호, pp.1-27, 2012.
- 전영철, "문화관광축제 웹콘텐츠 분석", 한국콘텐츠학회 2005 추계종합학술대회 논문지, 제3권, 제2호, pp.94-99, 2005.
- 이정헌, "관광안내서의 스토리텔링적 방문설득 메시지 구조", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제11호. pp.380-390, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.11.380
- 이정헌, "온라인 호텔이용후기의 질적 내용분석에 의한 고객가치 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제10호, pp.533-546, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.533