DOI QR코드

DOI QR Code

신문의 관광보도 내용분석

Content Analysis of Newspapers' Travel News

  • 투고 : 2014.08.11
  • 심사 : 2014.09.12
  • 발행 : 2014.11.28

초록

최근 들어 미디어의 관광에 대한 관심은 점차 증대되고 있으며 이에 따라 미디어에는 관광과 관련된 콘텐츠가 지속적으로 증가하는 추세를 보여주고 있다. 이에 이 연구에서는 관광저널리즘의 현주소를 파악하는 한편 미디어산업과 관광산업의 바람직한 연계를 모색하기 위한 단초를 찾기 위해 주요 신문의 관광보도에 대한 내용분석을 실시하였다. 분석 기간은 2013년 1월 1일부터 12월 31일까지 1년이었으며 순환표집을 실시해 53일치의 신문을 선택하였다. 주요 분석유목은 기사의 유형, 주제, 필자, 홍보성 정보의 포함 정도 등이었으며 신문사별 보도의 차이, 기사유형별 및 주제별 홍보성 정보의 포함 정도의 차이가 분석되었다. 분석결과 신문사별로는 기사의 유형, 주제, 홍보성정보의 포함 정도에서 차이를 보였으며 기사의 유형과 주제에 따라 홍보성정보의 포함 정도가 다른 것으로 밝혀졌다. 분석결과를 토대로 신문의 관광관련 보도의 문제점을 도출하였고 이를 개선하기 위한 방안들을 논의하였다.

Recently, media's attention to tourism is enhanced, and the proportion of tourism related content is increasing. Hence, the present study performed a content analysis of the travel news stories in major Korean newspapers to figure out the current state of travel journalism. A rotation sampling method was employed, and 53 days in 2013 were selected. Main coding categories were type, theme, and writer of the news stories and the degree of promotional information in the news stories. Differences among newspapers and the degree of inclusion of the promotional information according to news types and themes were analyzed. Analyses revealed the differences among newspapers and the degree of inclusion of promotional information was different according to the news types and themes. On the basis of the findings, problems of the travel journalism were identified, and possible measures to solve the problems were discussed.

키워드

참고문헌

  1. 한국문화관광연구원, 2012 국민 여행실태조사, 한국문화관광연구원, 2013.
  2. http://tour.go.kr
  3. E. Fursich, "Packaging Culture: The Potential and Limitations of Travel Programs on Global Television," Communication Quarterly, Vol.50, No.2, pp.204-226, 2002. https://doi.org/10.1080/01463370209385657
  4. E. Fursich and A. Kavoori, "Mapping a Critical Framework for the Study of Travel Journalism," International Journal of Cultural Studies, Vol.4, No.2, pp.149-171, 2001. https://doi.org/10.1177/136787790100400202
  5. B. Cocking, "Travel Journalism: Europe Imagining the Middle East," Journalism Studies, Vol.10, No.1, pp.54-68, 2009. https://doi.org/10.1080/14616700802560500
  6. F. Hanusch, "The Dimensions of Travel Journalism: Exploring New Fields for Journalism Research Beyond the News," Journalism Studies, Vol.11, No.1, pp.68-82, 2010. https://doi.org/10.1080/14616700903290569
  7. E. Fursich, "How Can Global Journalism Represent the Other?: A Critical Assessment of the Cultural Studies Concept for Media Practice," Journalism, Vol.3, No.1, pp.57-88, 2002. https://doi.org/10.1177/146488490200300102
  8. 이정학, 관광마케팅, 기문사, 2003.
  9. N. Tooke and M. Baker, "Seeing is Believing: The Effect of Film on Visitor Numbers to Screened Locations," Tourism Management, Vol.17, No.2, pp.87-94, 1996. https://doi.org/10.1016/0261-5177(95)00111-5
  10. M. Evans, "Plugging into TV Tourism," Insights, Vol.11, No.3, pp.35-38, 1997.
  11. 심인보, "관광지이미지 마케팅전략 개발에 관한 연구", 한국관광정보학회, 제15권, 제1호, pp.1-27, 2003.
  12. D. Berkman, "The Development of American Television as an Advertiser-supported Medium," European Journal of Marketing, Vol.21, No.8, pp.14-26, 1987.
  13. G. Busby and J. Klug, "Movie-induced Tourism: The Challenge of Measurement and Other Issues," Journal of Vacation Marketing, Vol.7, No.4, pp.316-332, 2001. https://doi.org/10.1177/135676670100700403
  14. R. Butler, "The Influence of the Media in Shaping International Tourism Pattern," Tourism Recreation Research, Vol.15, No.2, pp.46-53, 1990. https://doi.org/10.1080/02508281.1990.11014584
  15. R. Riley, D. Baker, and C. Van Doren, "Movie Induced Tourism," Annals of Tourism Research, Vol.25, No.4, pp.919-945, 1998. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00045-0
  16. P. Schofield, "Cinematographic Images of a City," Tourism Management, Vol.17, No.5, pp.333-340, 1996. https://doi.org/10.1016/0261-5177(96)00033-7
  17. 정철, 정병웅, "웹 사이트 관광정보 노출이 한국의 관광 이미지에 미치는 영향", 서비스경영학회지, 제11권, 제2호, pp.193-208, 2010.
  18. 양성수, 허향진, 최병길, "온라인 구전 관광정보의 구전효과", 관광학연구, 제32권, 제2호, pp.109-130, 2008.
  19. S. Choi, X. Lehto, and A. Morrison, "Destination image representation on the web: Content analysis of Macau travel related websites," Tourism Management, Vol.28, No.1, pp.18-129, 2007.
  20. R. Govers and F. Go, "Deconstructing Destination Image in the Information Age," Information Technology & Tourism, Vol.6, No.1, pp.13-29, 2004.
  21. U. Gretzel, Y. Yuan, and D. Fesenmaier, "Preparing for the New Economy: Advertising Strategies and Change in Destination Marketing Organizations," Journal of Travel Research, Vol.39, No.2, pp.146-156, 2000. https://doi.org/10.1177/004728750003900204
  22. 양승훈, "뉴스보도의 해외관광객 담론분석", 관광연구논총, 제18권, pp.131-147, 2006.
  23. 조광익, 박정아, "여가와 관광현상에 대한 매스미디어의 보도태도", 관광학연구, 제32권, 제4호, pp.389-410, 2008.
  24. 김미경, 김보경, "경북지역 관광관련 언론동향분석: 신분보도를 중심으로", 관광연구, 제27권, 제4호, pp.37-51, 2012.
  25. 김경희, 송현주, 노기영, "국내외 언론의 의료관광 보도방식과 프레임 비교연구", 사회과학연구, 제24권, 제1호, pp.1-27, 2012.
  26. 전영철, "문화관광축제 웹콘텐츠 분석", 한국콘텐츠학회 2005 추계종합학술대회 논문지, 제3권, 제2호, pp.94-99, 2005.
  27. 이정헌, "관광안내서의 스토리텔링적 방문설득 메시지 구조", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제11호. pp.380-390, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.11.380
  28. 이정헌, "온라인 호텔이용후기의 질적 내용분석에 의한 고객가치 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제10호, pp.533-546, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.533