DOI QR코드

DOI QR Code

Sound Direction through Listening Point Application

청점운용을 통한 사운드연출

  • 김은동 (우송대학교 방송미디어학부)
  • Received : 2014.07.16
  • Accepted : 2014.10.10
  • Published : 2014.11.28

Abstract

A basic role of sound is to give realism to the expressions on the screen or to highlight the images using exaggerated effect as a supporting role. In that way, sound effect makes it possible for audiences to naturally understand realistic images. However, the sound effect in movies is not real 'sound' in fact. Rather, sound effect is a separate cinematic tool that needs a separate direction to manipulate sounds in order to create appropriate effects for particular intention in the movie. While watching the movie, the audiences go through unique experience where they comprehend the manipulated world as the real world. Therefore, direction for sound effect must help deliver realism to the images by auditory factors. Thus, effective sound direction shall have precise and independent design for identification, reason and eurythmical match with the screen and occurred sounds shall be designed based on the subjective listening point to see who is actually listening.

영화에서 사운드는 화면상의 표현에 사실감을 부여하거나 과장된 효과를 이용해서 이미지를 부각하는 기본적인 역할을 수행하며, 관객으로 하여금 영화 속 대부분의 소리가 일상적인 것으로 받아들이게 한다. 그러나 영화 속 사운드는 실제 현실에서 접하는 '소리'가 아니라 영화적 재현을 위해 허구적으로 연출된 장치이다. 이러한 기능들로 인해 관객은 스크린을 통해서 허구인 영화의 세계가 마치 현실처럼 느껴지는 독특한 '현실감'을 체험하게 되는 것이다. 따라서 사운드연출은 청각적 요소의 운용을 통한 독창적인 이미지 전달로 이러한 현실재현에 기여해야하며 나아가 다양한 영화적 표현들이 효과적으로 관객에게 전달되기 위해서는, 주관적 청점을 기반으로 한 사운드연출이 우선적으로 고려되어야한다.

Keywords

References

  1. 정헌, 영화기술역사, 커뮤니케이션북스, 2013.
  2. 로저 맨벨, 존 헌틀리 공저, 최장권 역, 영화음악의 기법, 영화진흥공사, 1987
  3. 미셀 시옹 저, 윤경진 역, 오디오-비전: 영화의 소리와 영상, 한나래, 2003.
  4. 황은희, 공간디자인에 나타나는 영화적 특성에 관한 연구: 영화의 환영주의적 이미지를 표현하는 특성을 중심으로, 건국대학교 대학원 석사학위 논문, p.42, 2003.
  5. 최병근, "영화제작에서의 공간연출에 관한 연구", 영상기술연구, 제15호, p.149, 2011.
  6. 김의준, 히치콕의 작품(The Man Who Knew Too Much)의 써스펜스 구축 과정에 대한 연구, 한양대학교 대학원 석사학위 논문, p.7, 1993.
  7. 미셀 시옹, 오디오-비전: 영화의 소리와 영상, 한나래, 2003.
  8. 정민아, "이미지 없는 목소리 아쿠스메트르에 대하여", 영화연구, 제35호, p.203, 2008.
  9. 이병양, 알프레드 히치콕 영화의 서스펜스 영화기법 연구, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, pp.1-2, 1993.
  10. 미셀 시옹 저, 박선주 역, 영화의 목소리, 동문선, 2005
  11. 미셀 시옹, 지명혁 역, 영화와 소리, (주)민음사, 2000.
  12. 신강호, 명장면으로 영화읽기, 커뮤니케이션북스, 2012.