Abstract
본 연구의 목적은 균형성과표 형태의 성과관리시스템을 도입하여 운영하고 있는 국내 I은행을 대상으로 성과관리시스템에 대한 운영실태를 파악하고, 개선방향에 대하여 연구하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌적 연구와 설문조사를 바탕으로 한 실증연구를 병행하였다. 이를 위해 동남권 소재 I은행 직원들을 대상으로 성과관리시스템 운영실태에 대한 설문조사를 실시하였으며 응답한 설문문항을 면밀히 분석하여 현 성과관리시스템의 문제점이 무엇인지를 도출하고 다양한 이론적 배경 및 선행연구들의 결과를 참고하여 이를 어떻게 개선시킬 것인지에 대해 탐색하였다. 이를 통해 문제점이 무엇인지 도출한 후, BSC 형태의 성과관리시스템이 그 기능을 올바르게 수행하기 위해 개선되어야 할 부분이 무엇인지를 제시하고자 한다.
I Bank, which is domestic one, has implemented a performance management system based on the balanced scorecards (BSC). The purpose of this study is to understand the status and seek improvements of the performance management system of the bank. To achieve the purpose, this paper makes study about the earlier researches and does empirical study based on the questionnaire survey analysis. After figuring out issues, this paper proposes improvements to operate the performance management system using BSC more properly. The Journal of Digital Policy & Management. This space is for the abstract of your study in English.