초록
본 논문에서는 경북 구미시 봉곡천에 최근 건설된 다기능어도를 대상으로 SAP2000으로 구조 해석하기 위한 변수를 R/C Slab, R/C+S/C Slab 및 지하이동통로 규격(가로${\times}$세로)을 $1m{\times}0.2m$, $1m{\times}0.4m$, $1m{\times}0.6m$와 유속 0.8m/s, 1.2m/s, 1.6m/s으로 구분하여 해석한 결과와 봉곡천 설계식을 비교하여 안정성을 검토하였다. 봉곡천의 설계식 보다 R/C+S/C Slab 타입이 지하이동통로 출구부는 휨모멘트와 최대응력은 각각 28~54%, 26~50%, 측벽은 24~47%, 17~31%, 상부슬래브인 경우도 10~27%, 4~20% 적게 나타났다. 따라서 최대응력과 휨모멘트가 R/C+S/C Slab 타입이 구조 안정성이 확보되는 것으로 나타났기 때문에 지하통로는 휨모멘트와 최대 응력이 27%, 25%, 측벽은 24%, 15% 상부슬래브는 14%, 10%의 보완이 요구되는 것으로 판단된다. 이러한 결과는 지하이동통로 규격이 봉곡천 규격과 동일한 $1m{\times}0.4m$일 때가 $1m{\times}0.2m$, $1m{\times}0.6m$ 보다 안정성이 가장 유리한 것으로 확인되었다. 또한 해석 및 분석 결과를 근거로 다기능어도 시공 시 기본 자료로 활용이 기대된다.
In this paper, Reinforced concrete (R/C) and R/C+steel plate concrete slab was carried out by SAP2000 software program in order to compare the stability of the multi-functional fishway, that is Bonggok fishway, built at Bonggok river recently in Gumi city, when the size of underground passage is $1m{\times}0.2m$, $1m{\times}0.4m$, $1m{\times}0.6m$ and the velocity is 0.8m/s, 1.2m/s, 1.6m/s respectively for the S2 (R/C+S/C). The analysis shows the maximum stress of S2 decreases less 26~50% than that of Bonggok, bending moment of sidewall decreases less 28~54%, maximum stress of side wall decreases less 17~31%, bending moment of upper slab decreases less 24~47%, maximum stress of upper slab decreases less 4~20%, and bending moment decreases less 10~27% than that of Bonggok. The complementation is required as much as the following percent; 27% and 25% for the maximum stress and bending moment of underground passage, 15% and 24% for the side wall maximum stress and bending moment, and 10% and 14% for the upper slab maximum stress and bending moment, respectively. This result shows that the S2 is greatly superior to that of the Bonggok fishway, and underground passage size of $1m{\times}0.4m$ is superior to that of $1m{\times}0.2m$ or $1m{\times}0.6m$, and R/C+S/C slab is superior to that of R/C slab. This result is expected to be the basic data for the construction and design of the multi-functional fishway.