Relationship between academic stresses and internalization·externalization among adolescents : Mediating effects of self-efficacy and gender differences

청소년기 학업스트레스가 내재화·외현화에 미치는 영향 : 자기효능감의 매개역할과 성별차이

  • 유창민 (서울대학교 사회복지학과) ;
  • 강상경 (서울대학교 사회복지학과) ;
  • 김성용 (서울대학교 사회복지학과)
  • Received : 2014.08.11
  • Accepted : 2014.09.21
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Little is known about the relationships among adolescents'academic stress, self-efficacy, and internalization externalization. Much less is known about whether there is gender differences in the relationships. This study aims to examine (1) the effects of academic stress on internalization externalization, (2) whether self-efficacy mediates the relationships between academic stress and internalization externalization, and (3) whether there is gender difference in the relationships. For these purposes, we used Structural Equation Modeling and multi group analysis involving 2,844 middle school students participated in the Korean Youth Panel Survey. The results are as follows. First, adolescent's academic stress affected internalization externalization. Second, self-efficacy mediated the relationship between academic stress and internalization externalization. Finally, the multiple group analysis results indicated that the path coefficient between academic stress and internalization of girls was significantly greater than that of boys. Based on these results, we discussed theoretical and practical implications and suggested directions for future research on academic stress coping processes among adolescents.

학업스트레스, 자기효능감, 그리고 내재화 외현화 간의 관계에 대해서 알려진 바는 많지 않고, 더구나 이러한 관계가 성별에 따라 차이가 있는지에 대해서는 거의 알려진 바가 없다. 본 연구의 목적은 (1) 청소년의 학업스트레스가 내재화 외현화에 미치는 영향을 살펴보고, (2) 학업스트레스와 내재화 외현화의 관계에서 자기효능감의 매개효과를 검증하며, (3) 이 관계들이 성별의 차이를 보이는지를 확인하는 것이다. 이를 위해 한국청소년정책연구원에서 2008년에 수집한 '한국청소년패널조사(Korea Youth Panel Survey: KYPS)' 5차 년도 참가자 2,844명을 분석대상으로 하였다. 변수간의 관계 및 성별차이 검증을 위해 구조방정식 및 다중집단분석을 실시하였다. 분석 결과 (1) 청소년의 학업스트레스가 내재화 외현화에 직접적인 영향을 주는 것으로 나타났고, (2) 청소년의 학업스트레스와 내재화 외현화의 관계에서 자기효능감이 매개효과를 가지는 것으로 나타났으며, (3) 성별에 따른 다중집단 분석결과, 여자청소년은 남자청소년에 비해 학업스트레스가 내재화에 이르는 경로가 상대적으로 더 큰 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로, 청소년의 학업스트레스 대처과정에 대한 이론적 실천적 함의를 논의하였다.

Keywords