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The Causality among Residents' Loyalty to an Environmental Festival and Its Influential Factors: With Special Reference to Hampyung Butterfly Festival

지역주민의 환경축제 충성도와 그 영향요인 간의 인과관계 - 함평나비축제를 중심으로 -

  • 이경진 (단국대학교대학원 도시계획및부동산학과) ;
  • 송명규 (단국대학교 사회과학대학 도시계획.부동산학부)
  • Received : 2014.07.11
  • Accepted : 2014.09.30
  • Published : 2014.10.31

Abstract

The main purposes of this study are to find the causality among residents' loyalty to an environmental festival and its influential factors and, based upon the findings, to explore environmental festivals' developmental vision with special reference to Hampyung Butterfly Festival. Under these aims, this study applies structural equation modeling(SEM). The structural model for SEM analysis is composed of four independent variables which consist of residents' attachment(RA) to their region where its own environmental festival is provided, residents' participational intention(RP) to the festival, the economic effects(EE) of the festival, and the communication(CM) between the residents and the festival providers, one intermediate variable, residents' satisfaction(RS) from the festival, and one final dependent variable, residents' loyalty(RL) to the festival. The causality among these variables is hypothesized as follows; Among the independent variables, RP, EE, and CM have effects only on RS and RA has an effect on both RS and RL. And RS has an effect on RL. The facts found from the SEM are summed up as follows; First, (1) RP and CM turn out to have statistically significant effects on RS, (2) RA is confirmed to have a statistically very significant effect on both RS and RL, and (3) RS is also proved to show a statistically very significant effect on RL. Second, the total effects on RL of independent variables are stronger in the order of RA, CM, and RP. Third, EE seems to have no effect on RS, consequently no effect on RL, either. The reason why EE has no effect looks like to be due to environmental festivals' peculiar features. These findings offer the following suggestions for the future of environmental festivals in the part of festival providers. Firstly, to be successful in the festival, they have to provoke RL above all. Second, to do so, they need to encourage RA, CM, and RP in the mentioned order in the long run. Third, but for a short period, they had better concentrate upon promoting RS.

본 연구의 목적은 우리나라의 대표적 환경축제인 함평나비축제를 대상으로 환경축제가 지역주민의 충성도 제고라는 측면에서 지향해야 할 방향과 과제를 모색하는 것이다. 이에 지역주민을 대상으로 지역사회 애착도와 같은 축제의 외생적 요인과 축제의 경제 효과, 개최자와 지역주민 간의 의사소통, 그리고 지역주민의 축제 참여의사 같은 내생적 요인이 축제의 만족도 및 충성도에 미치는 영향과 경로를 구조 방정식모형을 통해 분석하였다. 분석 결과 애착도, 참여의사, 의사소통은 축제의 만족도에 정(+)의 영향을 미치고, 이 중 애착도는 충성도에도 정(+)의 영향을 미치며, 만족도는 충성도에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 본 연구의 가설은 유의수준 0.05에서 통계적으로 유의한 것으로 판명되었다. 다만 경제 효과는 연구가설과는 달리 만족도에 별다른 영향을 주지 않는 것으로 분석되었다. 한편 충성도에 미치는 총 영향력은 애착도, 의사소통, 참여의사 보다 만족도가 월등히 높은 것으로 나타났다. 그러므로 충성도 제고를 위해서는 원천적으로 애착도 제고, 의사소통 활성화, 참여의사 제고가 긴요하겠지만 이는 장기적으로 꾸준히 추진해야 할 과제일 것이며 단기적으로는 무엇보다도 만족도 제고에 노력하여야 한다.

Keywords

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