Abstract
Korea and China have maintained sea routes between two nations through the shipping conference which was established in May 1993. Due to this effort, the market of Korea-China car ferry on Yellow sea makes growth year by year. The car ferry business has shown fierce competition because it has huge impacts on regional and national level economy. In this respect, the aim of this research is to analyze the structural analysis for ports of Korea-China car ferry using Shift Effect(SE) method. As a results, passengers and cargo volumes of Incheon port continuously transfer to Pyeontaek and Gunsan port. Moreover, absolute growth rate of Incheon port do not reach the potential growth rate. The competitiveness power of Incheon port has lower position compared to Pyeontaek and Gunsan port. The cargo volumes of ports located on western coast of Korea have increased recently, however, passengers and cargo volumes of Incheon port have shown lower increasing rate compared to average of Korean western coast ports. For Incheon port, high value added cargoes which give large profit on port side, have to be attracted. Moreover, Incheon port has to become a specialized port.
우리나라와 중국은 1993년 5월에 체결된 한중 해운회담을 통해 양국간 안정적인 항로 관리를 수행하고 있다. 이러한 노력에 기인하여 한중카페리 시장은 황해를 중심으로 한 거대시장으로 성장했으며 그 수요 또한 지속적으로 증가하고 있다. 하지만 카페리 사업은 지역 및 국가 경제에 미치는 파급효과가 크며 항로 간 경쟁이 치열하다. 이러한 측면에서 본 연구는 전이할당 분석을 이용하여 한중카페리 항만의 구조분석을 수행하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 분석결과 인천항은 지속적으로 평택 당진항과 군산항에 여객과 화물 물동량이 전이된 것으로 나타났다. 또한 인천항의 절대성장치가 잠재성장치에 크게 못 미치는 것으로 나타나 평택 당진항과 군산항과의 경쟁에서 열세임을 확인할 수 있었다. 또한 서해안 권역의 물동량은 지속적으로 증가추세에 있으나 인천항의 여객과 화물 물동량은 그 성장률을 밑돌고 있다. 향후 인천항의 경우, 군산항과 평택 당진항과 경쟁에서 우위를 점하려면 단기적으로는 항만 마케팅을 통해 여객과 화물을 유치해야 하며, 장기적으로는 카페리운송의 장점인 통관의 신속성과 운항속도의 장점을 극대화 시켜 고부가가치 화물을 유치하고 항만을 특화할 필요가 있다.