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소프트웨어 제작 분야의 성취 목표, 교수학습 방법 및 평가 방법에 관한 연구

A Study on the Learning Objectives, Instructional Design, and Evaluation Methods in the Software Developing Education

  • 정영식 (전주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김철 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Jeong, Young-Sik (Dept. of Computer Education, Jeonju National University of Education) ;
  • Kim, Chul (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education)
  • 투고 : 2014.03.12
  • 심사 : 2014.03.27
  • 발행 : 2014.03.31

초록

소프트웨어 제작 교육은 미래의 IT 기술을 능동적으로 사용하고, 컴퓨터와 대화할 수 있는 프로그래밍 언어를 가르치는 교육이다. 이를 위해 본 연구에서는 영국, 미국, 인도, 에스토니아를 중심으로 프로그래밍 교육과 관련된 교육과정을 분석하였다. 또한, 그 결과를 토대로 우리나라의 초등학교와 중학교에서 프로그래밍 교육을 할 수 있도록 정보 과학의 한 영역으로서 소프트웨어 제작 분야의 성취 목표와 교수학습 방법, 평가 방법 등을 제안하였다. 본 연구에서는 초등학교 1학년부터 중학교 3학년까지를 4단계로 구분하고, 각 단계별로 2~3개의 세부 영역과 그에 따른 성취 목표를 제시하였다.

Software developing education teaches students computer programming, which allows them to actively use IT and talk to computers. In this study, we analyzed computer science curriculum in the United Kingdom, the United States, India, and Estonia. In order to teach 1st - 9th grade students computer programming, we suggested the learning objectives, instructional design, and evaluation methods in software developing education focusing on Information Science. The objectives were divided into four phases, which were determined by age and grade level. Then, we determined 2-3 outcomes for each phase.

키워드

참고문헌

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