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Factors affecting Idol Worship and Idol Worship's Mediation Effect to Purchase the Merchandises Advertised by Idol - Focusing on Women in Their Teens and Twenties

아이돌 우상화의 요인 및 아이돌 우상화가 아이돌 광고 상품 구매의도에 미치는 매개효과 분석 - 10대와 20대 여성을 중심으로

  • Received : 2014.03.31
  • Accepted : 2014.05.13
  • Published : 2014.06.28

Abstract

Nowadays idol pop singers are popular with teenagers and adult. Accordingly idol pop singers take a picture of advertisement. because idol pop singers have a lot of fans who are willing to use advertising products. The purpose of the present study examined causes of idol worship and differences of causes of idol worship between in idol fans' 10's and 20's. And this article investigated idol fans' intention to purchase the merchandises advertised by idol. The result showed that idol's features, idol's evaluation, idol's ways of expression, romanticization of the idol had significant effect on idol worship. And there were no significant differences of idol worship between in idol fans' 10's and 20's. Also these causes of idol worship affected on Idol fans' intention to purchase the merchandises advertised by idol. In other words, idol worship was partially mediated the positive relation between by causes of idol worship and intention to purchase the merchandises.

최근 들어 우리나라의 음반시장과 광고시장에서 아이돌이 차지하는 비중은 지속적으로 증가하고 있다. 본 연구에서는 아이돌 팬들이 아이돌을 우상화하는 요인들을 살펴보았고, 이러한 요인들이 10대 팬과 20대팬 간 차이가 있는지를 분석하였다. 그리고 아이돌 우상화의 요인들이 아이돌 우상화를 매개로 하여 아이돌이 광고하는 상품의 구매의도에 영향을 미치는지를 분석하였다. 연구결과, 아이돌 팬들은 아이돌 가수들의 목소리가 좋고 공연무대에 매력을 느낄수록 아이돌을 우상화하는 경향이 있었고, 아이돌에 대한 주위의 평가와 아이돌의 노래, 춤, 화술 등 아이돌의 표현방법이 좋을수록 우상화하는 경향이 높았다. 한편 20대 팬들은 10대 팬들에 비해 아이돌의 표현방법이 좋을수록 아이돌을 우상화하는 경향이 더욱 높았다. 또한 팬들은 아이돌을 허구의 연애상대로 상상할 수 있을 때 더 우상화 하는 것으로 나타났고, 아이돌 우상화의 요인들은 아이돌 광고상품 구매의도에 직, 간접적으로 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.

Keywords

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