DOI QR코드

DOI QR Code

Dramatic Plotting by Characterization - Based on Exercises for 'Screenwriting' with the Case Study of The Third Man

캐릭터 창조에 의한 드라마 플롯 구축 : <제3의 사나이> 사례 분석을 통한 '시나리오 작법' 실습을 기반으로

  • Received : 2013.07.15
  • Accepted : 2014.05.19
  • Published : 2014.06.28

Abstract

In strong dramas, pot, character, and theme, three basic elements in dramatic structure, are effectively integrated forwards the same dramatic idea. Plot might be considered as the most important element to combine events and character. However, at some point of the script, the writer becomes less interested in the mechanics of the plot, and the characters take over, because audiences remember the characters or the situations more clearly than the plot. Therefore, the workshop of dramatic structure would be successful when it starts from excogitating the character and the situation, by improvising 'voices' of characters, building 'back story', and reconstructing 'outline from the antagonist's view'. With these exercises, the writer and the director understand the mechanics of dramatic plotting by characterization, which include the choice of the protagonist, and the description of plausible actions and the theme, and they consequentially find the way to obtain solidity and plausibility in the scenes.

플롯과 캐릭터, 주제(사상)는 극을 구성하는 가장 기본적인 요소이다. 드라마의 구조가 공고할수록 이 세 가지 요소들은 서로 긴밀하게 작용해 내러티브를 형성한다. 이 중에서 플롯은 사건과 캐릭터를 연결시키며 주제를 드러내는 가장 중요한 요소라 여겨진다. 그러나 시나리오 창작 단계에서 작가들은 이러한 플롯의 역학을 조절하는데 흥미를 잃을 때가 많다. 관객들이 플롯에 비해 영화의 인상적인 장면이나 사건, 그리고 캐릭터들에 더 집중하고 매력을 느낀다는 판단 때문이다. 그러므로 짜임새 있는 드라마 플롯 구축을 위한 워크숍은 캐릭터의 생각과 목소리를 읽어내는 것에서부터 시작하는 것이 바람직하다. 주요 캐릭터들을 중심으로 영화 시작 전의 이야기를 고안해 보고, 안타고니스트(antagonist)의 시점으로 스토리의 아우트라인(outline)을 꼼꼼히 재점검해보는 것이 필요하다. 이러한 훈련들을 통해 작가와 감독들은 어느 인물을 주인공(protagonist)으로 선택해야 관객들의 호기심을 효율적으로 자극하고 인상적인 절정과 결말에 이를 수 있는지 확신을 얻게 되고, 영화의 실제 장면에 드러나지 않은 캐릭터 행동의 동기와 목적을 구체적으로 인지해 사건의 개연성과 그럴듯함(plausibility)을 획득할 수 있다.

Keywords

References

  1. Alexander Mackendrick, On Film-making: An Introduction to the Craftof the Director, Faber and Faber, Inc., New York, p.44, 2005.
  2. The Third Man, Dir. Carol Reed, London Film Productions, London,1949.
  3. Syd Field, Screenplay: The Foundations of screenwriting, A Divisionof Random House Inc., New York,p.41, 2007.
  4. Graham Greene, Ways of Escape, Viking Penguin Inc, London, pp.103-104, 1988.
  5. S. T. Coleridge, Biographia Literaria, Princeton University Press, New Jersey, Chapter XIV, p.89,1983.
  6. V. F. Perkins, Film as Film, Penguin Books, London, pp.119-120, 1972.
  7. Gorge Wilson, Film, Perception and Point of view, MLN, Vol.91, No.5, The Johns Hopkins University Press, Philadelphia, p.91, 1976.
  8. http://www.learner.org/interactives/literature/read/pov1.html
  9. Aristotle, Trans. Ingram Bywater, The Poetics, Kessinger Publishing, M.T., p.21, 2004.
  10. Alfred Hitchcock, "Core of the Movie-The Chase," originally published in the New York Times Magazine, in Hitchcock on Hitchcock, p.125, 1950(10).
  11. Sol Stein, Stein on Writing, St. Martin's Griffin, New York, pp.82-84, 2000.
  12. Sara Cliffordand Anna Herrmann, Makinga Leap: Theatre for Empowerment, Jessica Kingsley Publishers, London, p.217, 1999.
  13. Costnzo Cahir, Linda & Welsh, and M. James, Literature into Film: Theory and Practical Approaches, McFarland & Company, North Carolina, p.70, 2006.
  14. Edited by Ward E Jones & Samantha Vice, Ethicsatthe Cinema, Oxford University press, New York, p.298, 2011.
  15. William Acher, Play-making: A Manual Of Craftsmanship, BiblioBazaar, London, p.147, 2006.
  16. Alex Epstein, Crafty Screenwriting: Writing Movies That Get Made, Owl books, New York, p.4, 2002.
  17. A. Mackendrick, On Film-making: An Introduction to the Craft of the Director, Faber and Faber, Inc., New York, p.21, 2005