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A Study on the Effect of Discussion-centered Reading Education on High School Students' Personality & Sociality

토론 중심의 독서교육이 인문계 고등학생의 인성과 사회성 발달에 미치는 영향에 관한 연구

  • Received : 2014.05.16
  • Accepted : 2014.06.11
  • Published : 2014.06.30

Abstract

This study aims to present the effects of discussion-centered reading education on high school students' personality & sociality using omnidirectional reading-discussion programs. To this end, we adopt an experimental research design with pre/post-test on personality and sociality using the program with the first and second grades high school students located in Chungju City as participants. The results show that the discussion-centered reading education has significant effects on the personality and sociality of high-school students.

본 연구는 고등학생을 대상으로 전방향 독서법을 적용한 독서토론 프로그램을 실시한 후 학생들의 인성 및 사회성 변화에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고자 수행되었다. 이를 위하여 충주에 위치한 고등학교 1학년과 2학년 학생을 대상으로 독서토론 프로그램을 실시하고 사전검사와 사후검사를 실시하였다. 연구결과, 토론 중심의 독서교육은 인문계 고등학생의 인성과 사회성 발달에 효과적인 것으로 나타났다.

Keywords

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