예비사서 멘토링 프로그램 운영사례 및 효과분석연구

A Study Analyzing the Effectiveness of a Prospective Librarian Mentorship Program

  • 투고 : 2014.02.18
  • 심사 : 2014.03.19
  • 발행 : 2014.03.30

초록

본 연구에서는 예비사서 멘토링 프로그램을 개발하고 운영하였으며, 그 효과에 대해 논의하고자 하였다. 연구 결과 첫째, 멘티의 최종목표는 초기목표와 비교해서 목표와 진로가 매우 구체적으로 바뀌고 목표의 유형도 매우 세분화된 것으로 분석되었다. 둘째, 취업률의 경우 멘토링에 참여하지 않은 학생들의 취업률과 비교하였으며, 멘토링에 참여한 4학년 학생의 83.33%가 취업한 것으로 나타났다. 셋째, 멘티의 멘토링 전 학기 성적과 멘토링 참여한 학기의 성적을 비교하였으며, 멘티들의 멘토링 전 성적은 평균 3.75였으나 멘토링 후 평균성적은 3.84로 소폭이지만 향상된 것으로 나타났다. 그러나 멘토링 기간이나 멘토링 감독 강화부분에서 개선이 요구되는 것으로 분석되었다.

This study operated a mentoring program for future librarians and analyzed its effectiveness. As a result, first, the final goals of mentees were much more focused and specific in comparison with their initial goals, and the types of objectives they set for themselves became more in depth and subdivided. Second, the employment performance of the mentoring program was measured by comparing with the employment rate of students who had not participated in mentoring programs, and found that the employment rate of students scheduled to graduate who participated in the mentoring program was 83.33%, which is very high. Third, we compared the mentoring semester grades with the grades before mentoring; students' average score was 3.75 before mentoring, while after mentoring their average score improved slightly to 3.84. However, it was revealed that improvement is necessary in terms of mentoring period length and amount of supervision.

키워드

참고문헌

  1. 김순규, 이재경. "빈곤청소년의 심리, 사회적 적응을 위한 멘토링 프로그램의 효과성 연구." 청소년학연구, 제14권, 제5호(2007. 10), pp.75-98.(Kim Soon-Gyu and Jae-Kyoung Lee. "Effectiveness of Mentoring Program for Psychosocial Adjustment of Adolescents in Poverty." Korean Journal of Youth Studies, Vol.14, No.5(Oct.2007), pp.75-98.)
  2. 노영희, 안인자, 오세훈. "사서직 고용현황 및 인력개발에 대한 현장사서 요구 분석." 한국정보관리학회지, 제30권, 제4호(2013. 12), pp.61-91.(Noh, Younghee, In-Ja Ahn and Se-Hoon Oh. "Analysis of Field Librarians Employment Needs and Human Resource Development in Librarianship." Journal of Korean Society for Information Manegement, Vol.30, No.4(Dec. 2013), pp.61-91.)
  3. 박경민. "대학생 멘토링 프로그램 사례연구." 사회복지실천, 제7권(2008), pp.159-183.(Park, Kyoung-Min. "A Case Study of University Students Mentoring Program for the Children of Low Income Families." Journal of Social Work Practice, Vol.7(2008), pp.159-183.)
  4. 박현선. 빈곤청소년의 학교 적응유연성. 박사학위논문, 서울대학교 대학원 사회복지학과, 1998.(Park, Hyun-Sun. The School resilience of Korean adolescents in poverty. Ph.D. diss., University of Seoul, 1998.)
  5. 방진희. "저소득 한부모 가정 청소년의 심리, 사회 적응향상을 위한 멘토링 프로그램 효과성 연구." 사회복지실천, 제4권(2004), pp.113-142.(Pang, Ji Ni. "A Study on Effect of Mentoring Program to Enhance Psycho Social Adaptability of Adolescents in a Low-income and Single-parent Family." Journal of Social Work Practice, Vol.4(2004), pp.113-142.)
  6. 양민화 등. "대학생 멘토링 프로그램 운영 과정에서의 멘토.멘티.교사의 요구와 지원방안 분석." 특수교육, 제10권, 제2호(2011. 6), pp.83-114.(Yang, Min-Wha. et al. "An Analysis on the Needs of the College Student Mentoring Program: Three Dimensional Aspects from Mentors, Mentees and School Teachers." Special Education Research, Vol.10, No.2(Jun. 2011), pp.83-114.)
  7. 오미선, 권일남. "멘토의 공감능력이 멘토링 관계와 멘티의 자아존중감에 미치는영향." 청소년학연구, 제19권, 제7호(2012. 7), pp.119-136.(Oh, Mi-Sun and Il-Nam Kwon. "The Effects of mentor's empathic ability on mentoring relationship and mentee's self-esteem." Korean Journal of Youth Studies, Vol.19, No.7(Jul. 2012), pp.119-136)
  8. 유성경, 이소래. 비행예방을 위한 청소년 멘토링 프로그램. 서울 : 한국청소년상담원, 1999.(Yoo, Sung-Kyung and So-Rae Lee. Youth Mentoring Program for delinquency prevention. Seoul : Korea Youth Counseling Institute, 1999.)
  9. 이길영, 황명식. "대학생 멘토링이 중학생 영어학습에 미치는 영향." 영어교육, 제59권, 제2호(2004. Summer), pp.237-268.(Lee, Kil-Ryoung and Myeong-Shik Hwang. "The impact of collegian mentoring on English learning of secondary students." English Teaching, Vol.59, No.2(2004), pp.237-268.)
  10. 이철찬. "대학도서관 사서의 멘토링에 관한 연구: p대학교 도서관 중심으로." 한국비블리아학회지, 제19권, 제2호(2008. 12), pp.187-198.(Lee, Cheol-Chan. "A Study on Mentoring for University Librarians : Case Study of P University Library." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, Vol.19, No.2(Dec. 2008), pp.187-198.)
  11. 조혜진. "보육시설에서 초임교사를 멘토링하는 경력교사의 어려움과 효과적인멘토링을 위한 중요 요소." 아동교육연구, 제29권, 제5호(2009. 10), pp.21-43.(Cho, Hyea-Jin. 2009. "The difficulties of experienced teachers in mentoring beginning teachers and identifying the essential elements of effective mentoring." Journal of Early Childhood Education, Vol.29, No.5(Oct. 2009), pp.21-43.)
  12. 전광석. "위기청소년을 대상으로 한 멘토의 역량 강화 방안에 관한 연구." 청소년문화포럼, 제23권 (2010. 2), pp.206-236.(Jeon, Kwang-Suk. ""The study of methods to strengthen Mento's ability on teenagers in crisis." Forum for Youth Culture, Vol.23(Feb. 2010), pp.206-236.)
  13. 전미진. 학교부적응 학생의 적응력 향상을 위한 멘토링 프로그램 효과성에 관한연구. 석사학위논문, 부산대학교 대학원 사회복지학과, 2002.(Jeon, Mee Jin. A Study on the efficacy of the mentoring program for school maladjustment student's effectiveness. M.A. thesis. Busan National University, 2002)
  14. 최경일. "한부모 가정의 청소년과 교사 간 멘토링 프로그램의 효과성 연구." 청소년복지연구, 제10 권, 제1호(2008), pp.47-67.(Choi, Kyung-Il. "A Study on Effectiveness of a Mentoring Program with Teachers as Mentors for Youths in Single Parent Families." Journal of Adolescent Welfare, Vol.10, No.1(2008), pp.47-67.)
  15. 최선희등. "저소득 아동․청소년 대상 멘토링의 과정 및 성과에 대한 질적 연구: 멘티, 멘토, 멘티부모, 실무자 면접 결과를 중심으로." 청소년복지연구, 제12권, 제3호(2010b. 9), pp.79-118.(Choi, Seon-Hee. et al. "The Outcome and the Process of a Mentoring Program for the Children and Adolescents of Low Income Families." Journal of Adolescent Welfare, Vol.12, No.3(Sep. 2010), pp.79-118.)
  16. 최이원. 중학생 멘토링 경험이 자아정체감 형성에 미치는 영향. 석사학위논문, 명지대학교 대학원 청소년지도학과, 2003.(Choi, Lee-Won. A Study on Middle school students' Ego-identity by Mentoring Experience. M.A. thesis. Myongji University, 2003.)
  17. 황성철. 사회복지프로그램 개발과 평가. 서울 : 공동체, 2007
  18. Yin, Robbrt K. 사례연구방법. 신경식, 서아경 역. 서울 : 한경사. 2005.
  19. Frecknall, Peter and Alan Luks. "An evaluation of parental assessment of the Big Brothers/Big Sisters Program in New York City."Adolescence, Vol.27, No.107(Sep. 1992), pp.715-719.
  20. Cannister, Mark. W. "Mentoring and spiritual well-being of late adolescence," Adolescence, Vol.34(1999), p.769-780.
  21. Dennis, Gregory. Mentoring, 1993. [cited 2013. 9. 8].
  22. Jekielek, Susa, Kristin A. Moore and Elizabeth C. Hair. Mentoring programs and youth development : A Synthesis. Washington D.C. : Edna McConnell Clark Foundation, 2002.
  23. Murray, Margo and Marna A. Owen. Beyond the Myths and Magic of Mentoring: how to facilitate an effective mentoring program. San Francisco : Jossey-Bass, 1991.