DOI QR코드

DOI QR Code

'스토리텔링 수학' 관련 언론 보도 내용 분석

An analysis of the articles about 'Storytelling Mathematics'

  • Kim, Soo Cheol (Center of Educational Research in Chungju National University of Education) ;
  • Lee, Hwan Chul (Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity)
  • 투고 : 2014.02.07
  • 심사 : 2014.03.19
  • 발행 : 2014.05.15

초록

교육부가 '스토리텔링 방식을 가미한 수학 교과서'를 언급한 이후, 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정이 적용되기 시작한 2013년 3월을 전후하여 '스토리텔링 수학' 관련 언론 보도가 집중된 시기의 보도 자료를 중심으로 분석을 실시하였다. 연구자는 보도 자료의 외형적 특성과 함께 보도된 기사 내용을 면밀히 조사하기 위하여 보도 프레임을 선행 연구방법에 근거하여 추출한 다음, 추출된 프레임인 이해, 교육방법, 반응, 강조, 상업광고의 5개의 보도프레임을 활용하여 모든 기사의 세부 내용을 두 명의 평가자가 홀스티(Holsti) 방식을 활용하여 분석을 실시하였으며, 그 결과 두 평가자의 분석 결과가 타당한 것으로 판단되었다. 연구자는 언론 보도 내용을 분석하기 위해 이해, 교육방법, 반응, 강조, 상업광고의 5개의 보도 프레임을 추출하여 활용하였다. 분석 결과, 대부분의 사기업에서 상업적 광고를 위한 도구로서 '스토리텔링 수학' 정책을 활용하고 있었다. 언론 보도 내용은 독자 스스로가 판단하는 것이 옳지만, 그 내용에 대해 무조건 신뢰해서는 안 될 것이며, 정책을 추진하는 입장에서는 교육 수요자 및 공급자들에게 새로운 정책의 도입이 어떠한 영향을 미칠 것인지에 대해 충분히 숙고하는 과정이 필요할 것으로 보인다.

After National Mathematics Education Advanced Plan represented in 2012, mathematics education fields began to attention to 'Storytelling'. Because the plan contains important topics, reinforcing mathematics education, improving understanding about mathematics, and enhancing self-guided learning. As one of the methods for improving understanding about mathematics, Storytelling in mathematics is emphasizing recently. The purpose of this study is to analyse the articles about 'Storytelling Mathematics' to find how the media report it. Also, we discuss the direction of Storytelling in mathematics education. The conclusion of this study is that most of the privately-owned company is using the Storytelling as a tool for advertising commercially. Readers have to make a decision which articles are true or useful. A policy makers must ponder how the 'Storytelling Mathematics' policy affect the demands and suppliers in education.

키워드

참고문헌

  1. 교육부 (2012). 수학교육선진화방안. 홍보담당관실 보도자료.
  2. 강내원 (2002). 사회갈등보도 기사의 비판적 읽기: 언론의 새만금 간척사업 프레이밍에 대한 갈루아 래터스 분석. 한국언론학보, 46(4), 46-73.
  3. 김원용.이동훈 (2004). 신문의 보도프레임 형성과 뉴스 제작과정에 대한 연구. 한국언론학보, 48(4), 351-382.
  4. 김원용.이동훈 (2005). 언론보도의 프레임 유형화 연구: 국내 원자력관련 신문보도를 중심으로. 한국언론학보, 49(6), 166-197.
  5. 서보억 (2013). 수학교육에서 스토리텔링(storytelling)에 대한 문헌 분석 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 52(1), 66-82. https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.1.065
  6. 권오남.주미경.박규홍.오혜미.박지현.조형미.이지은.박정숙 (2012). 고등학교 수학 교사의 스토리텔링 수학 교과서에 대한 이해. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 51(3), 223-246. https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.3.223
  7. 최혜실 (2011). 스토리텔링 그 매혹의 과학. 서울: 한울.
  8. 한국창의과학재단 (2014). 스토리텔링 수학수업을 위한 안내서.
  9. Boidy (1994). Improving students' transfer of learning among subject areas through the use of an integrated curriculum and alternative assessment, Chicago: Saint Xavier University.
  10. Cooper & Simonds (2007). Communication for the Classroom Teacher (8th Edition). Allyn & Bacon, Inc.
  11. Ellis (1997). Why tell stories?, Storytelling Magazine, 12(1), 29-31.
  12. Entman (1993). Framing, Toward Clarification of fractured Paradigm. Journal of Communication, 41(4), 51-58.
  13. Gamson & Modigliani (1989). Media Discourse and Pubic Opinion on Nuclear Power: A Constructionist Approach. American Journal of Society, 95, 1-37. https://doi.org/10.1086/229213
  14. Hartely (1982). Understanding News. New York, Metuben & Co.
  15. Hauscarriague (2008). Teaching mathematics through stories in high school and community college, Unpublished doctoral dissertation. Claremont Graduate University, California.
  16. Morgan (2006). Alternative methodologies for teaching mathematics to elementary students: Pilot study using children's literature, Unpublished doctoral dissertation. American University, Washington.
  17. Scheufele (1999). A framing as a Theory of Media Effects. Journal of Communication, 49(1).
  18. Schiro & Lawson (2004). Oral storytelling and teaching mathematics: Pedagogical and multicultural perspectives. thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  19. Smith (1995). Threading mathematics into social studies. Teaching Children Mathematics, 1, 438-444.
  20. Van Dijk (1985). Discourse Analysis in Mass Communication Research. Discourse and Communication, New York: Walter de Gruyter.
  21. Zazkis & Lilijedahl (2009). Teaching mathematics through storytelling, Sense Publishers.

피인용 문헌

  1. Development and Application of Converged Storytelling-based Activity Instruction vol.18, pp.4, 2014, https://doi.org/10.24231/rici.2014.18.4.941
  2. 초등학교 수학교과서 스토리텔링 분석 - 3학년을 중심으로 vol.18, pp.2, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmec.2015.18.2.141
  3. A Study on Pre-Service Elementary School Teachers’ Story Schema in an Experiment of Transmission vol.56, pp.2, 2014, https://doi.org/10.15812/ter.56.2.201706.170