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Factors Affecting on Users' Intention in using Social Commerce and Online Shopping

소셜커머스와 온라인 쇼핑몰의 수용의도와 추천의도에 영향을 미치는 요인

  • 손증군 (남서울대학교 국제유통학과)
  • Received : 2014.01.03
  • Accepted : 2014.02.10
  • Published : 2014.03.28

Abstract

This study is based on the results from the previous one. It proved that perceived usefulness, perceived ease of use, perceived service quality, perceived risk are the independent variables. Research model and hypotheses by using the use intention and recommended intention as the dependent variable. The results were as follows: First, perceived usefulness and perceived service quality have positive effects on use intention and recommended intention. Second, perceived risk has negative effects on use intention and recommended intention. Third, the perceived ease of use has positive effect on use intention in Social Commerce, in contrast, it has no significant effect on use intention in Online Shopping. The results of this study presented the proposal for operators at social commerce area.

본 연구는 소셜커머스와 온라인 쇼핑몰에 대한 소비자의 수용의도와 추천의도가 어떤 요인에 의해 영향을 받는지 살펴보고자 한다. 전자상거래 및 소셜커머스 분야의 선행연구를 토대로, 지각된 유용성, 지각된 용이성, 지각된 서비스품질, 지각된 위험 등의 4가지 요인을 외생변수로 도출하여 수용의도와 추천의도를 종속변수로 선정하고 연구목적을 달성하기 위하여 연구모형과 가설을 설정하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지각된 유용성과 지각된 서비스품질은 소셜커머스와 온라인 쇼핑몰에서 모두 수용의도와 추천의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 지각된 위험은 소셜커머스와 온라인 쇼핑몰에서 모두 수용의도와 추천의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 지각된 용이성은 온라인 쇼핑몰에서 수용의도에 영향을 미치지 않은 것으로 나타나는 반면에 소셜커머스에서 수용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구결과를 토대로 소셜커머스 분야의 실무운영자들에게 소셜커머스 운영에 필요한 다양한 시사점을 제시하였다.

Keywords

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