Study on the Meaning of 'Side' in Geometry and Methods of its Introduction in Mathematics Textbook

도형영역에서의 '변(邊)'의 의미 및 도입방법에 대한 고찰

  • 김수미 (경인교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2014.10.31
  • Accepted : 2014.12.19
  • Published : 2014.12.31

Abstract

This study starts with the idea that Korean mathematical word 'byon' which means 'side' of polygons or angles is very ambiguous. The purpose of this study is to make the concept and range of 'byon' clear and to suggest the ideas which can help children understand the concept of 'byon'. For this, various dictionary and the past Korean mathematics curriculums are reviewed. As a result, two attributes 'byon' has are identified and some reasons which block children from understanding 'byon' are detected in its introduction method of mathematics text books and inkhorn of the mathematical term. Finally, two different ideas for helping children understand the concept 'byon' are suggested based on the conclusion of this research.

이 연구에서는 초등학교 수학과 교육과정에서 도입되는 '변'의 의미가 명확하지 않다는 점에 착안하여 각종 사전 및 이전 교육과정의 수학교과서 고찰을 통해, 그 의미를 명확히 하고자 했다. 연구결과, 변의 두 가지 속성을 밝혀내었으며, 변을 구성요소로 하는 도형의 범위가 사전의 유형이나 교육과정의 시기, 국가에 따라 차이가 있음을 알게 되었다. 또한 교과서에서 변을 도입하는 방법이 외연적 방법에 치우쳐 있어 변의 속성을 이해하는 데 어려움이 예상되며, 수학용어라는 관점에서 변은 학생들에게 개념에 내재된 관념을 제공하지 못하는 현학적 용어임도 지적하였다. 이러한 여러 가지 논의를 바탕으로 문제점을 개선하기 위한 방안으로 다음 두가지를 제안하였다. 첫째, 초등학교에서는 변을 다각형의 구성요소로만 제한하고 각의 구성요소로는 도입하지 않는다. 둘째, 변을 도입할 때 외연적 방법과 더불어 내포적 방법도 아울러 사용한다.

Keywords