Analysis of High School Mathematics Curricula of Japan, Taiwan, Hongkong, Finland, and China

고등학교 수학과 교육과정 개선을 위한 외국 교육과정의 탐색 - 일본, 대만, 홍콩, 핀란드, 중국을 중심으로 -

  • Received : 2014.09.18
  • Accepted : 2014.10.07
  • Published : 2014.11.30

Abstract

This study analyzed Japan, Taiwan, Hongkong, Finland, and China National Mathematics Curriculums to find the implications to improve Korean High school Mathematics curriculum. First, at the aspect of mathematics education goals, we can consider to select the logical thinking, the use of mathematics, and the mathematical inquiry in the cognitive domain and self-confidence, brevity, a sense of accomplishment, and the value of mathematics in the affective domain. Second, when high students consider their course, he/she should be able to select mathematics subjects according to her/his desired career and/or major. Third, I found that sine rule, cosine rule and correlation were included as compulsory contents of Japan, Taiwan and China but not Korea. Finally I suggest that we need to show and explain kindly the range of the contents and to develop the Korean mathematics curriculum model.

본 연구는 우리나라 고등학교 수학과 교육과정 개선을 위해 일본, 대만, 홍콩, 핀란드, 중국의 고등학교 수학과 교육과정을 분석하여 시사점을 도출하였다. 수학교육의 목표 측면에서는 논리적 사고, 수학의 활용, 수학적 탐구의 인지적 목표와 자신감과 용기, 성취감, 수학의 가치에 대한 정의적 목표를 교육과정에서 선정하는 것을 고려할 수 있었다. 고등학교 과목의 이수 경로는 진로에 따른 선택 과목 구성이나 과목 간 계열 설정을 생각해볼 수 있었다. 교육내용 측면에서는 외국의 필수 내용이지만 우리나라 교육과정에서 누락된 삼각함수 공식이나 상관관계를 우리나라에서도 다루는 방안을 고려해볼 수 있었다. 마지막으로 문서 체제에서 교육 내용의 범위와 설명을 친절하게 하고 교육과정 모형을 시각화하여 제시하는 방안을 제안하였다.

Keywords