Abstract
Lacan gives an explanation on our real actual world by the concepts the "Real", the "Imaginary" and the "Symbolic". Although this three registers are not far from each other, they never can be unified. Among animals, only human has interest in the "truth". The concept of truth is discussed and debated in several contexts, including philosophy and religion. Many human activities depend upon the concept, which is assumed rather than a subject of discussion, including science, law, and everyday life. Language and words are a means by which humans convey information to one another, and the method used to determine what is a "truth" is termed a criterion of truth. Accepting then that "language is the basic social institution in the sense that all others presuppose language", Lacan found in Ferdinand de Saussure's linguistic division of the verbal sign between signifier and signified a new key to the Freudian understanding that "his therapeutic method was 'a talking cure'". The purpose of this paper is to understand Lacan's psychology and psychoanalysis by using the mathematical concepts and mathematical models, especially geometrical and topological models. And re-explanation of the symbolic model and symbols can help students understand new ideas and concepts in the educational scene.
인간의 경험은 지식의 원천이다. 우리는 지식의 원천에 관심을 가질 뿐만 아니라 그것이 사람에서 사람으로, 세대에서 세대로 전달되는 방법에도 관심을 갖는다. 한 가지 사항은 분명하다. 즉, 경험은 경험으로 전달 할 수 없으므로 먼저 "어떤 다른 것"으로 번역 되어야 한다는 점이다. 전달되는 것은 바로 그 "어떤 다른 것"이다. 그것이 "접수될" 때도 경험과 닮은 어떤 것으로 재번역 된다. 라깡(Lacan)은 우리가 경험하는 현실을 상상계, 상징계, 실재계로 설명한다. 라캉은 1953년에 유명한 논문 "정신분석에서 말과 언어의 기능과 장"을 발표하는데, 라캉은 정신분석이 말하는 주체에 관한 학문임을 역설하면서 주체의 원인이자 실질적 체계가 되는 상징계의 중요성을 강조한다. 사실 수학적 체계는 거의 모든 내용이 상징으로 구성되어 있다. 라깡이 대수학과 더불어 위상학을 도입하는 이유는 정신분석이론이 과학에 걸 맞는 형식화를 동경해야 한다는 것이었고, 따라서 그는 정신분석을 형식화하려는 노력을 해왔다. 본 논문은 기하학적 모델이나 위상공간과 같은 수학적 모델 및 수학적 개념이 어떻게 라깡의 심리학과 정신분석에 대한 이해를 도울 수 있는지를 알아보고자 한다. 또한, 그 응용으로서 인문학적 상상력을 동원하여 상징들을 재번역함으로써 학생들에게 다양한 사고의 능력을 키워줄 수 있음에 대해 이야기 하고자한다.