Effects of Teaching of Limit Using GeoGebra to High School Students' Mathematics Learning

GeoGebra를 활용한 극한 지도가 고등학생들의 수학 학습에 미치는 영향

  • Received : 2014.12.09
  • Accepted : 2014.12.25
  • Published : 2014.12.30

Abstract

The purpose of this paper is to investigate high school students' learning characteristics which revealed in their learning process of limit using GeoGebra. And we are going to analyze effects of teaching of limit using GeoGebra to high school students' interesting and attitudes for mathematics learning. To do this, we selected three high school students as participants and ask them performing limit learning using GeoGebra. We recorded their problem solving process. Through analyzing their problem solving process relate to their solution, we found the followings: First, students did not logically approach based on mathematical properties or given materials, rather showing tendency decide with self-conscious and intuition. Second, it is possible that former reasoning strategies disturb following reasoning in the process of high school students' mathematics learning. Third, learning process of limit using GeoGebra help high school students to identify and correct their errors relate to limit learning. Forth, learning process of limit using GeoGebra positively effects to high school students' interesting and attitudes for mathematics learning.

이 연구에서는 GeoGebra를 활용한 극한 학습과정에서 나타나는 고등학생들의 학습 특성을 확인하고자 한다. 또한, GeoGebra를 활용한 극한 지도가 고등학생들의 정의적 특성에 어떤 영향을 미치는지를 분석하고자 한다. 이를 위해, 세 명의 고등학생들을 연구참여자로 선정하여 GeoGebra를 활용한 극한 학습을 수행하게 하고 그들의 문제해결 과정을 관찰하였다. 연구참여자들의 문제해결 과정을 그들이 수행한 활동지와 연계하여 분석함으로써 다음을 확인하였다. 첫째, 학생들은 함수의 극한을 구할 때 수학적 성질이나 주어진 자료에 근거하여 논리적으로 접근하기보다는 직관적이고 자의적으로 판단하는 경향이 있다. 둘째, 고등학생들의 학습에서 전 단계의 추론이 다음 단계의 추론을 방해할 수 있다. 셋째, GeoGebra를 활용한 삼각함수의 극한 학습은 학생들의 극한 학습과 관련된 오류를 확인하고 교정하는데 도움을 준다. 넷째, GeoGebra를 활용한 삼각함수 극한 학습은 학생들의 정의적 영역에 긍정적인 영향을 미친다.

Keywords