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방한외국인의 항공사 선택속성 중요도-성취도 분석

Research on Airline Selection Attributes by IPA among Foreign Tourists Visiting Korea

  • 투고 : 2013.10.29
  • 심사 : 2014.01.06
  • 발행 : 2014.01.28

초록

본 연구는 방한 관광객을 대상으로 항공사 선택속성에 대한 중요도 및 성취도를 분석해 보고자 하였다. 이에 방한 일본인과 중국인을 대상으로 자료를 수집하여 대응표본 T-test를 실시하였으며 유의한 차이가 있는 속성과 각 선택 속성들 간의 순위를 살펴보았다. 또한 요인분석을 통하여 운송 서비스, 부대 서비스, 기내 서비스, 기본 서비스의 4가지 요인을 도출하였으며, IPA(Importance-Performance Analysis)기법을 이용하여 집중 영역, 유지 영역, 저순위 영역, 과잉노력 지양 영역의 항목들을 도출하였다. 항공사 선택속성에 대한 IP분석 결과 가장 노력하고 집중해야 할 I사분면, 집중영역은 의사소통의 편리함, 기내 승무원 친절도, 선호좌석 배정 등으로 나타났다. II사분면 유지영역은 중요도와 성취도가 모두 높은 영역으로 항공편 스케줄, 정확한 수하물 처리, 상용고객 우대제도, 탑승 라운지, 제휴서비스, 항공사 이미지, 기내방송 등으로 나타났다. III사분면 저순위 영역은 중요도와 성취도 모두 낮은 영역으로 노선 다양성, 승무원 유니폼, 항공 요금, 기내식 맛과 질 등으로 나타났다. IV사분면 과잉노력 지양 영역으로 중요도는 낮으나 성취도가 높은 영역으로 이에 해당하는 속성은 신속한 탑승수속, 좌석의 편안함, 항공기 기종과 연식으로 나타났다.

This research aims to analyze the importance-performance among airline selection attributes using foreign tourists. For this purpose, data were collected from Japanese and Chinese tourists to Korea. Of the various airline selection attributes, four factors were deduced that includes: transport service, accompany service, cabin service and basic service using exploratory factor analysis. This study estimated how important airline selection attributes are and how much are they performed. Also, this study analyzed the ranking among each selection attributes using T-test. The importance-performance analysis showed 'Concentrate Here' in quadrant I, 'Keep up the Good Work' in quadrant II, 'Low Priority' in quadrant III and 'Possible Overkill' in quadrant IV. Quadrant I specifically showed low performance in terms of the following specific attributes: communicative convenience, flight attendant's friendliness, seating preference. As these attributes are deemed significant, airline managers should focus along these areas.

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