DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Educational Satisfaction on the Course for Recognition of Practical Experience with a License for the Supervisor of Radiation Handling

방사선취급감독자면허 경력인정과정에 대한 교육만족도 분석

  • Received : 2014.09.03
  • Accepted : 2014.11.10
  • Published : 2014.12.30

Abstract

Nuclear Safety Act had described the three types of licenses on radioisotope handling, such as a general license, a special license and a supervisory license. Applicants should be qualified by careers and qualifications for the education and training to acquire the licenses. In particular, the information on the estimation for the career is notified by Nuclear Safety and Security Commission(NSSC). In this paper, we suggest an improvement by analyzing survey data at the end of the education course on a license for the supervisor of radiation handling. We applied the learning evaluation to improve the education course. The level of satisfaction with the improved curriculum was compared with the existing curriculum. The improved curriculum with the learning evaluation has shown high grades of performance, i.e. above 4.0 points (full mark: 5.0 points) on the level of satisfaction and field application. The learning evaluation should be applied to the basic education course on a general license for radioisotope handling.

원자력안전법에는 방사성동위원소 등의 취급에 관하여 방사성동위원소취급자일반면허, 특수면허 및 감독자면허 등 3종의 면허가 있다. 이들 면허시험 응시자격은 학력과 교육훈련을 포함한 경력으로 구분된다. 원자력안전위원회는 경력의 내용 및 산출방법을 정하여 고시한다. 본 논문에서는 과거에 운영된 방사선취급감독자면허 교육과정 종료 후 시행된 교육만족도 및 운영에 관한 설문조사 자료를 분석하여 개선점을 도출하였다. 교육과정을 개선하기 위하여 학습평가를 도입하여 운영하였으며, 개선된 교육과정과 기존 교육과정을 만족도 측면에서 비교하여 기술하였다. 학습평가를 도입한 교육과정은 기존 교육과정에 비해 만족도, 현업적용도 등에서 4.0점(5.0 만점 기준) 이상의 평가 결과를 나타냈다. 이러한 결과를 바탕으로 방사선취급감독자면허 교육과정뿐만 아니라 방사성동위원소취급자일반면허 교육과정에도 학습평가를 적용하는 것이 바람직하다고 본다.

Keywords

References

  1. 과학기술부. 방사성동위원소 등 취급관련 면허제도 개선방안에 관한 연구. KINS/GR-298. 2005.
  2. 한국원자력산업회의. 원자력연감: 제4편 원자력 안전 규제 제6장 원자력 관련 면허 및 국가기술자격. 2012:247.
  3. 원자력안전위원회. 원자력안전법. 2014.05.21.
  4. 원자력안전위원회. 원자력안전법 시행령. 2014.01.01.
  5. 원자력안전위원회. 면허시험 시행에 따른 경력(교육훈련 포함)의 내용 및 산출방법 등에 관한 규정: 원자력안전위원회고시 제2012-71호. 2012.01.20.
  6. 박혜원. 신문활용교육(NIE)을 통한 법교육 지도안 개발에 관한 연구: 강의식 법교육의 문제점과 개선 방안을 중심으로. 숙명여자대학교. 2011.
  7. 이경성, 양정화, 고인호. 문제중심학습 모형을 적용한 방사선(학)과 교수학습 방안. 방사선기술과학. 2007;30(3):197-203.
  8. 한국원자력연구원. 원자력분야교육개발. KAERI/RR-3688/2013. 2014.
  9. 한국원자력연구원. 원자력분야교육개발. KAERI/RR-3547/2012. 2013.
  10. 한국원자력연구원. 원자력분야교육개발. KAERI/RR-3300/2011. 2011.