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Market condition of Digital contents through interviewing Experts in Business and Research Analysis about License of Individual Contents

전문가 인터뷰를 통한 디지털 콘텐츠 시장의 현황 및 개인 저작물 라이선스 보호에 관한 조사 분석

  • Sohn, Bang Yong (Dept. of Computer Sciencd & Engineering, Daejin University) ;
  • Suh, Hye Sun (Dept. of Computer Sciencd & Engineering, Daejin University)
  • Received : 2014.10.20
  • Accepted : 2014.12.20
  • Published : 2014.12.28

Abstract

There are lots of limits on preventing illegal transaction of digital contents by existing DRM(Digital Right Management) methods because of illegal download and share of contents, which is resulted from advanced information technologies, development of cloud services, and smart instruments. In the other hand, the number of creators based on one person, in the area of music, webtoon, digital magazine and video, is increasing. As a result, it is needed that the necessities of digital contents transaction under the condition of convenience and efficiency through licence and management of contents to protect copyright of contents and to increase the transaction of digital contents. Therefore how to promote the transaction of digital contents should be studied by way of research analysis of contents market through interviewing experts in business.

고도의 IT기술 및 클라우드 서비스의 발전과 스마트기기의 활성화 등에 따라 다양한 형태의 불법다운 공유 등의 양상이 생겨나면서 기존 DRM에 의한 불법 차단 방식이 한계에 부딪히고 있다. 또한 최근에는 장르를 불문하고 음악, 웹툰, 매거진, 각종 동영상 등의 창작활동을 하는 1인 창작에 의한 저작물들이 급격하게 늘어나고 있어 이들의 저작물을 보호하고 활용성을 극대화시키기 위해서는 콘텐츠 사용자 니즈 기반의 정교한 라이선스 방식 및 관리가 필요하다. 이는 디지털 콘텐츠의 개인 간 유통을 위한 라이선스가 안정적이고 효율적이어야 한다는 것을 의미한다. 따라서 본 논문에서는 콘텐츠 분야별 업계 전문가 인터뷰를 통해 현재 콘텐츠 시장 현황 및 향후 전망을 조사 분석하여 개인 간 거래활성화를 위한 방안들을 모색하고자 한다.

Keywords

References

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