Abstract
In Korea, National spatial data infrastructure has implemented in order to integrated manage and share the national spatial information producted by public agencies and local governments. The necessities of systematic quality management are raised, because information, which is generated by different agencies, is integrative managed by national level. In this paper, the establishment of BPR(Business Process Reengineering) for national spatial data infrastructure quality management system. Quality management business is defined as quality management object definition, quality measuring, evaluation and analysis, and quality enhancement process. Next, activities for each process are designed. For the quality management business, business rule(BR) is required for determining error. We derive the BR for six objects(legal-dong, railway boundary, railway centerline, road boundary, road centerline, building) among the basic spatial information. Other information's BR can be generated by using the derivation method described in this paper. Based on the BPR of this paper and derived BR, national spatial data infrastructure quality management system can be implemented in the future.
우리나라는 공공기관과 지방 자치단체에서 생산된 국가 공간정보를 통합관리하고 공동 활용하기 위한 목적으로 국가공간정보통합체계를 구축하였다. 다른 기관에서 구축된 정보가 국가 차원에서 통합 관리됨에 따라 통합된 국가공간정보의 체계적인 품질관리 필요성이 제기되고 있다. 본 논문에서는 국가공간정보통합체계의 품질관리시스템 구축을 위한 업무 프로세스 재설계(BPR: Business Process Reengineering) 수립을 다룬다. 품질관리 업무를 품질관리 대상정의, 품질측정, 평가 및 분석, 품질개선 프로세스로 정의하고, 각 프로세스 별 활동(Activity)을 설계한다. 품질관리 업무를 수행하기 위해서는 오류여부를 판단하기 위한 업무적 규칙(BR: Business Rule)이 필요하다. 본 논문에서는 기본공간정보 중 법정동, 철도경계, 철도중심, 도로경계, 도로중심, 그리고 건물 등 6개에 대하여 BR을 도출한다. 다른 공간정보에 대한 BR은 본 논문에서 제시된 도출 방법을 사용하여 만들어 질 수 있을 것이다. 본 논문에서 수립된 BPR과 도출된 BR을 기반으로 향후 국가공간정보체계 품질관리 시스템을 구축할 수 있을 것으로 사료된다.