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유아의 자기결정력 관련변인에 대한 구조분석 : 유아의 자아존중감 매개효과를 중심으로

Structural Analysis of Related Variables of Self-Determination Among Preschoolers': Mediating Effect of Preschoolers' Self-Esteem

  • 박근주 (경희대학교 일반대학원 아동가족학과) ;
  • 서소정 (경희대학교 생활과학대학 아동가족학과)
  • 투고 : 2014.08.13
  • 심사 : 2014.12.20
  • 발행 : 2014.12.31

초록

본 연구는 유아의 자기결정력에 영향을 미치는 주요 변인들의 상대적 영향력을 규명하는데 연구의 목적을 두었다. 유아의 자기결정력에 관련된 주요 변인으로 유아의 자아존중감, 자기조절력 및 놀이성을 포함하였으며, 특히 유아의 자아존중감이 유아의 놀이성과 자기결정력 간의 관계에서 매개역할을 수행하는 가를 검증하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 현재 어린이집에 재원하고 있는 만4,5세 유아-어머니 총 337쌍을 연구대상으로 선정하였다. 연구대상 유아의 놀이성은 연구자의 현장관찰을 통해, 유아의 자기결정력, 자아존중감 및 자기조절력은 이들의 담임교사의 설문과 질문을 통해, 그리고 어머니-유아 간 조화적합성은 연구대상 어머니의 설문지를 통해 각각의 연구 자료를 수집하였다. 본 연구의 주요 결과를 살펴보면, 첫째, 유아의 자기결정력은 유아의 자아존중감, 자기조절력, 놀이성은 직접적으로, 어머니-유아 간 조화적합성은 간접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아울러 유아의 자아존중감은 자기결정력과 어머니-유아 간 조화적합성 사이에서 완전 매개역할을, 자기결정력과 자기조절력, 놀이성 사이에서는 부분 매개역할을 수행하는 것으로 나타났다.

The primary purpose of this study was to examine the variables as related to self-determination in preschoolers. In order to meet the purpose of this study preschoolers' self-determination, their playfulness, self-regulation, and self-esteem as well as goodness of fit between mother and child were taken into account as study variables of interest. Furthermore, the mediating effect of preschoolers' self-esteem in the effects of study variables on their self-esteem was examined. Three hundred thirty seven preschooler(aged 6-7 years old)-mother pairs who attended public subsidized child care facilities, located in Seoul and Gyeongi province were sampled. The data were obtained from mother-filled surveys, and on-site observations from both head teachers of the children as well as trained researchers. The obtained data were analyzed by using SPSS 21.0, and structural equation model (SEM) was tested with AMOS 21.0. The main results of this study were in the following. First, it was proven that self-determination of the preschoolers' influenced directly or indirectly on their self-esteem, their playfulness, and self-regulation, as well as goodness of mother-child fit. Also, the result pertaining to the mediational effects of child's self-esteem in the effects of study variables of interest on the child's self-determination were revealed. Along with results of this study, there is a strong need to empower the preschoolers' self-determination through improvement of their self-esteem in early childhood education and care as well as in family settings.

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