DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Children's Imagination Pattern in Expressive Methods of Illustration

일러스트레이션의 표현형식에 대한 어린이의 상상력 유형 분석

  • 유동관 (상명대학교 디자인대학 시각디자인학과)
  • Received : 2014.09.02
  • Accepted : 2014.11.19
  • Published : 2014.12.28

Abstract

Objective of this study is to be utilized as foundational data of expression methods and to increase children's dream and imagination by researching and analyzing differences of imaginative reaction from patterns of imaginative activities and verbal response for the expressive methods of illustrations. Study subjects are 253 children aged from six to seven years old, and four different types of research tool of which are screens with simple pattern, realistic pattern, omitted pattern and indirect pattern has been used in the empirical survey conducted over two times. Result from provided research tools has shown that difference of diversity can be observed from patterns of imaginative activities and verbal reaction patterns. Especially, in terms of imaginative activities, structural and creative imagination responses can be observed from screens with simple, omitted patterns and indirect and metaphorical patterns compares to screens with simple patterns and direct, realistic patterns, and positive affection to children's dream and creativity and imagination can be found from the result of high imaginative response observed from patterns of verbal reaction.

본 연구의 목적은 일러스트레이션의 표현형식에 대한 어린이의 상상 활동 유형과 언어반응의 유형에서 상상적 반응의 차이를 연구, 분석함으로써 어린이의 꿈과 상상력을 증대시킬 수 있는 표현방법의 기초자료로 활용되는데 그 의미를 두었다. 연구대상은 6~7세 어린이 253명을 대상으로 하였으며, 2차에 걸쳐 실시한 실증조사에서 활용한 연구도구는 단순한 형태의 화면, 직접적, 사실적 표현의 화면, 단순, 생략된 형태의 화면, 간접적, 은유적 표현의 화면 등 4가지 유형으로 구분하였다. 연구결과 제시된 연구도구에서 상상 활동 유형 및 언어반응의 유형에서 다양성의 차이가 나타났다. 특히 단순, 생략된 형태의 화면 및 간접적, 은유적 표현의 화면이 단순한 형태의 화면 및 직접적, 사실적 표현의 화면에 비해 상상 활동 유형에서 구성적 상상, 창작적 상상반응이 높게 나타났으며, 언어반응의 유형에서 상상적 반응이 높게 나타나 어린이의 꿈과 환상을 자극하고 상상력을 높이는데 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강은진, 환상동화와 사실동화에 대한 유아의 반응 비교연구, 성균관대학교 대학원, 1997.
  2. 정강호, 초현실주의 그림책이 유아의 상상력에 미치는 영향에 관한 연구, 홍익대학교 대학원, 2008.
  3. 장연주, 그림책 전달매체가 유아의 상상력과 이야기 구조 개념에 미치는 영향, 한국교원대학교 대학원, 2008.
  4. 오연화, 초등미술교과에서 상상표현을 위한 효과적인 발상 지도방안 연구, 한국교원대학교 대학원, 2010.
  5. 양정화, 그림책을 활용한 문학적 상상력 신장 방안, 진주교육대학교 대학원, 2010.
  6. 김정은, 글 없는 그림책이 유아의 상상력에 미치는 영향, 숙명대학교 대학원, 2008.
  7. 김수영, 김경미, "환상동화를 통한 이야기 꾸미기 활동이 유아의 언어표현력 및 창의성에 미치는 효과", 아동학회지, 제27권, 제1호, pp.81-94, 2006.
  8. 유동관, "그림책화면에서 나타나는 은유적 표현 방식에 대한 어린이의 인지반응 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제7호, pp.198-208, 2010.
  9. 김재은 지음, 아동의 인지발달, 창지사, 1998.
  10. 김현희, 박상희 공저, 어린이문학교육, 학지사, 1999.
  11. 비고츠키(Vygotsky) 지음, 팽영일 옮김, 아동의 상상력과 창조, 창지사, 2001.
  12. 강문희, 신현옥, 정옥환, 정정옥 저, 아동발달, 교문사, 2008.
  13. 송명자 저, 발달심리학, 학지사, 2004.
  14. 김영석 저, 사회조사방법론, 나남출판, 2005.