DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Analysis on the Costume Patterns Between 18th Century France and Chinese Qing Dynasty

중국 청조(淸朝)의 복식 문양과 18세기 프랑스 복식 문양 비교연구

  • Kim, Myung-Eun (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam National University) ;
  • Bae, Soo-Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam National University Research Institute of Human Ecology)
  • 김명은 (전남대학교 의류학과) ;
  • 배수정 (전남대학교 의류학과/전남대학교 생활과학연구소)
  • Received : 2014.06.10
  • Accepted : 2014.09.30
  • Published : 2014.11.30

Abstract

This thesis aims to compare the representative costume patterns of the Chinese Qing dynasty and contemporary $18^{th}$ century French costumes. As a research method, qualitative research was performed to compare and analyze the patterns of the flowers, the birds and pagoda shown in Qing dynasty and France. The results are as follows: The Chinese flower patterns used the embroidery technique for 3-step gradation colors to decorate flowers with less than 10 petals. Also, the forms of the flowers were large and simple in China. The flower patterns of the 18th century France is more similar to those of Qing dynasty than to the traditional French flower patterns. They used the drawing technique for the gradation colors and completed the work by embroidery. In the case of bird patterns, the crane on menswear, and the phoenix on women's wear were applied to signify the symbolic feature of the Chinese symbolism. On the other hand, those in France were used solely for the division of the gender. As a result the clear form of the birds in China contrasted with the unclear forms of birds in France. During the influx of mandarine square to France from China, the application of crane and phoenix according to gender seems to be stressed emphatically without considering their symbolic meaning. In light of the pagoda pattern, Qing dynasty showed interest only in the form of pagoda, denoting the simple two-tier structure without detailed description. Whereas in France, the pagodas were three or four tiers, with gorgeous colors and much more detail than those of Qing dynasty. In conclusion, the main determinants of influences on the patterns of France from China would be forms, colors, constructions and technique of embroidery, along with the disregard for symbolic significance.

Keywords

References

  1. 김연화 (2011), 시누아즈리(Chinoiserie)의 모티브가 지닌 미적 형식과 재현 요소, 한국디자인포럼, p. 113.
  2. 朱謙之(2003), 중국이 만든 유럽의 근대, 전홍석 역, 서울: 청계, p. 73.
  3. 김연화 (2011), 시누아즈리(Chinoiserie)의 모티브가 지닌 미적 형식과 재현 요소, 한국디자인포럼, p. 115.
  4. 신주영 (2006), 18세기 로코코 패션에 나타난 시누아즈리, 복식, 56(1), p. 25.
  5. 朱謙之(2003), 중국이 만든 유럽의 근대, 전홍석 역, 서울: 청계, p. 80.
  6. 朱謙之(2003), 중국이 만든 유럽의 근대, 전홍석 역, 서울: 청계, p. 81.
  7. 정흥숙 (1998), 로코코 시대의 프랑스 직물에 나타난 신와즈리 영향에 관한 연구, 중앙대학교 생활과학논집, 11, pp. 153 -174.
  8. 신주영(2006), 18세기 로코코 패션에 나타난 시누아즈리, 복식, 56(1), pp. 13-31.
  9. 김희선 (2006), 18세기 프랑스의 프린트 직물에 관한 연구: 드왈 즈 죠이 디자인을 중심으로, 한국패션디자인학회지, 8(3), pp. 129-143.
  10. 김양희 (2010), 18세기 프랑스 면직물에 대한 고찰: 직물견본수집록[리슐리유 컬렉션]을 중심으로, 한국패션디자인학회지, 10(1), pp. 21 -39.
  11. 김연화 (2011), 시누아즈리의 모티브가 지닌 미적 형식과 재현 요소, 한국디자인포럼, 33.
  12. 홍을미 (1979), Rococo의 직물 무늬에 관한 연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 이수자 (1981), 18, 9세기 불란서 직물의 꽃무늬에 관한 연구, 동아대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 朱謙之(2003), 중국이 만든 유럽의 근대, 전홍석 역, 서울: 청계, p. 67.
  15. 朱謙之(2003), 중국이 만든 유럽의 근대, 전홍석 역, 서울: 청계, p. 69.
  16. "실크로드", 자료검색일 2013. 7. 24, http;//terms.naver.com/entry.nhn?cid=3441&docld=1528973&mobile&categoryld=3
  17. 朱謙之(2003), 중국이 만든 유럽의 근대, 전홍석 역, 서울: 청계, p. 41.
  18. 황혜진 (2011), 현대 패션에 나타난 치펜데일 스타일, 복식, 61(5), p. 22.
  19. "동인도회사", 자료검색일 2013. 7. 25, http;//100.daum.net/encyclopedia/view.do?docid=v150ha320a39
  20. Asada, M. (1989), 동인도회사, 이하준 역, 서울: 파피에, pp. 106-107.
  21. 김양희(2010), 18세기 프랑스 면직물에 대한 고찰: 직물견본수집록[리슐리유 컬렉션]을 중심으로, 한국패션디자인학회지, 10(1), p. 25.
  22. 정흥숙 (2013), 서양복식문화사, 파주: 교문사, p. 200.
  23. 정흥숙 (2013), 서양복식문화사, 파주: 교문사, p. 201.
  24. Hollingsworth M. (2011), 세계미술사의 재발견, 제정인 역. 파주: 마로니에북스, pp. 362-363.
  25. 朱謙之(2003), 중국이 만든 유럽의 근대, 전홍석 역, 서울: 청계, pp. 79-80.
  26. 자료검색일, 2013. 8. 6, http://100.daum.net/encyclopedia/ view.do?docid=b23p4371a
  27. 朱謙之(2003), 중국이 만든 유럽의 근대, 전홍석 역, 서울: 청계, p. 100.
  28. 정흥숙 (1998), 로코코 시대의 프랑스 직물에 나타난 신와즈리 영향에 관한 연구, 중앙대학교 생활과학논집, 11, p. 160.
  29. 홍을미(1979), Rococo의 직물 무늬에 관한 연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문. p. 34.
  30. 정흥숙 (1998), 로코코 시대의 프랑스 직물에 나타난 신와즈리 영향에 관한 연구, 중앙대학교 생활과학논집, 11, p. 163.
  31. "청조", 자료검색일 2013. 8. 9, http;//terms.naver.com/entry.nhn?docld=1582717&cid=192&categoryld=192&mobile
  32. Wilson, K. (2000), 직물의 역사, 박남성, 차임선(역), 서울: 예경, p. 206.
  33. Jackson, B. & Hugus, D. (1999), Ladder to the clouds,, CA: Berkely California, p. 128.
  34. Jackson, B. & Hugus, D. (1999), Ladder to the clouds,, CA: Berkely California, p. 94.
  35. 홍나영. 신혜성. 이은진 (2012), 동아시아 복식의 역사, 파주: 교문사, p. 291.
  36. 정흥숙 (2013), 서양복식문화사, 파주: 교문사, p. 242.
  37. Ashelford, J. (1996), The art of dress, York: Abrams, p. 127.
  38. Anquetil, J. (1996), Silk, Paris-New York: Flammarion, p. 102.
  39. Starobinski, J. et al. (1989), Revolution in Fashion, New York: Abbeville, p. 113.
  40. 패션전문자료사전 (2008), 파주: 한국사전연구사, p. 1090.
  41. Harris, J. (2010), 5000 years of textiles, Washington DC, p. 186.
  42. Boucher, F. (2004), A history of costume in the west, Thames & Hudson, p. 266.
  43. 楊源(2003), Costumes chinois Modes depuis 100ams, 北京: 遠方出版社, p. 43.
  44. Starobinski, J. et al. (1989), Revolution in Fashion, New York: Abbeville, p. 72.
  45. 楊源(2003), Costumes chinois Modes depuis 100ams, 北京: 遠方出版社, p. 142.
  46. Takeda, S. S. & Spilker, K. D. (2010), Fashioning fashion, DELMONIOC BOOKS PRESTEL, p. 66.
  47. Jackson, B. & Hugus, D. (1999), Ladder to the clouds,, CA: Berkely California, p. 9.
  48. Starobinski, J. et al. (1989), Revolution in Fashion, New York: Abbeville, p. 71.
  49. Baumgarten, L. (2012), What Clothes Reveal, Yale University Press, p. 15.
  50. Starobinski, J. et al. (1989), Revolution in Fashion, New York: Abbeville, p. 69.
  51. Baumgarten, L. (2012), What Clothes Reveal, Yale University Press, p. 17.
  52. 홍나영. 신혜성. 이은진 (2012), 동아시아 복식의 역사, 파주: 교문사, p. 305.
  53. Anquetil, J. (1996), Silk, Paris-New York: Flammarion, p. 114.
  54. Baumgarten, L. (2012), What Clothes Reveal, Yale University Press, p. 190.
  55. Baumgarten, L. (2012), What Clothes Reveal, Yale University Press, p. 111.
  56. Takeda, S. S. & Spilker, K. D. (2010), Fashioning fashion, DELMONIOC BOOKS PRESTEL, p.142.
  57. Takeda, S. S. & Spilker, K. D. (2010), Fashioning fashion, DELMONIOC BOOKS PRESTEL, p. 127.
  58. Takeda, S. S. & Spilker, K. D. (2010), Fashioning fashion, DELMONIOC BOOKS PRESTEL, p. 126.
  59. Peck, A, (2013), The worldwide textile trade 1500-1800, Thames & Hudson, p. 98.
  60. Peck, A, (2013), The worldwide textile trade 1500-1800, Thames & Hudson, p. 171.
  61. Peck, A, (2013), The worldwide textile trade 1500-1800, Thames & Hudson, p. 175.
  62. Jackson, B. & Hugus, D. (1999), Ladder to the clouds,, CA: Berkely California, p. 243.
  63. Starobinski, J. et al. (1989), Revolution in Fashion, New York: Abbeville, p. 31.
  64. Starobinski, J. et al. (1989), Revolution in Fashion, New York: Abbeville, p. 56.
  65. Takeda, S. S. & Spilker, K. D. (2010), Fashioning fashion, DELMONIOC BOOKS PRESTEL, p. 57.
  66. Jackson, B. & Hugus, D. (1999), Ladder to the clouds,, CA: Berkely California, p. 240.
  67. Takeda, S. S. & Spilker, K. D. (2010), Fashioning fashion, DELMONIOC BOOKS PRESTEL, p. 54.
  68. Takeda, S. S. & Spilker, K. D. (2010), Fashioning fashion, DELMONIOC BOOKS PRESTEL, p. 56.

Cited by

  1. A Research on the Exchange of Costume Culture between Netherlands and Japan through 17-18 Century Dutch East India Company vol.65, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7233/jksc.2015.65.4.109
  2. A Study on Orientalism in the Paintings of Delft School in 17th Century Netherlands vol.65, pp.8, 2015, https://doi.org/10.7233/jksc.2015.65.8.136
  3. 중국 현대 치파오(Chi-pao) 브랜드의 디자인 특성 연구 vol.65, pp.2, 2015, https://doi.org/10.7233/jksc.2015.65.2.048
  4. 18~19세기 동아시아 여성의 가체문화와 의미 vol.57, pp.3, 2014, https://doi.org/10.6115/fer.2019.029
  5. 비비안 탐 컬렉션에 나타난 중국풍 디자인 특성 연구 vol.21, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5805/sfti.2019.21.5.527