Abstract
Due to the popularity of smart phones based on personal propensities and individual lifestyle changes customerized services is increasing interest in the individual. The system for personalized services make a difference in the public institutions, museum of science and history. In particular, museums and art galleries have a common motivation which is sightseeing. Museum for the history and science education a national purpose that is put, unlikely art gallery. Museum of science and History, unlike the theme parks have a combination of entertainment and education as a public institution is a large consensus. In order to achieve this objective, exhibits raise a sufficient commitment to and the exhibits should be described by age. Using augmented reality combined with effective entertainment and education measures, we propose the effective smart guide service strategies for museum.
스마트폰의 대중화로 인해 개인별 취향에 따른 생활의 변화와 개인의 맞춤형 서비스에 대한 관심이 증가하고 있다. 이러한 시대적인 변화에 맞춰 공공기관과 박물관 그리고 과학관에 이르기까지 개인별 맞춤형 서비스에 대해 관심이 증가되고 있으며 이를 충족시키기 위한 시스템의 변화가 나타나고 있다. 특히 박물관, 미술관, 과학관은 관람이라는 공통되어진 요소를 가지고 있으며, 단체 관람과 개인별 관람형태로 이루어지고 있다. 박물관과 과학관은 미술관과는 달리 역사와 과학교육이라는 대 국민적인 목적이 담겨져 있으며, 테마파크와는 달리 엔터테인먼트와 교육을 병행해야하는 공공기관으로서의 역할이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해서는 전시물에 대한 충분한 몰입도를 높여야 하며, 그와 병행하여 전시물에 대한 연령대별 설명이 부가되어야 한다. 따라서 본 연구에서는 효율적인 관람 서비스를 제공하기 위해 증강현실을 이용한 엔터테인먼트 기능과 교육을 함께 병행할 수 있는 효율적인 방안에 대하여 연구하고자 한다.