Abstract
As the Cloud Computing services are growing fast in the world, the number of Cloud Computing service users are being increased enormously in China. Studies on Intention-to-Use have been one of the interesting topics in the field of marketing. In this paper we investigate the factors influencing the intention-to-use of Cloud Computing services in China. Our research model is based on Technology Acceptance Model and includes 'privacy', 'information needs', 'service types', 'service appropriation', 'system quality', and 'system security'. We surveys the Chinese Cloud Computing service users and analyzes with Structural Equation Model. The results show that 'privacy', 'service appropriation', 'system quality', and 'system security' give positive effects to 'intention-to-use'. However, 'information needs' and 'service types' does not give positive effects.
클라우드 컴퓨팅 서비스는 세계적으로 빠르게 성장하고 있으며, 중국에서도 바이두를 중심으로 개인용 클라우드 컴퓨팅 서비스가 비약적으로 발전하고 있다. 새로운 서비스가 등장하는 경우 서비스 수용 요인이 무엇인지에 대한 연구는 매우 중요하게 다루어지고 있다. 본 논문에서는 중국의 개인용 클라우드 컴퓨팅 서비스 사용자를 대상으로 개인용 클라우드 컴퓨팅 서비스 수용에 영향을 주는 요인을 분석하고자 한다. 이를 위해 기술수용모형을 토대로 프라이버시, 정보활용 욕구, 서비스 유형, 서비스 적절성, 시스템 품질, 시스템 보안 등의 연구변수를 포함하여 확장한 연구모형을 설계하였고, 설계한 연구모형은 구조방정식모형을 사용하여 실증하였다. 검증결과에 의하면, 프라이버시, 서비스 적절성, 시스템 품질, 시스템 보안 등의 요인은 유용성과 사용용이성에 영향을 주며 결국에는 서비스 수용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 정보활용 욕구와 서비스 유형은 유용성과 사용용이성 모두에 유의한 영향을 미치지 않는 것을 확인할 수 있다.