DOI QR코드

DOI QR Code

Ontology Modeling for Knowledge Map of English Education Methodology

영어교육의 교수방법 지식지도 서비스를 위한 온톨로지 모델링 연구

  • 강문구 (공주대학교 영어교육과)
  • Received : 2013.10.18
  • Accepted : 2013.10.28
  • Published : 2013.11.28

Abstract

Even if the need for English education in Korea is on the rise, too various perspectives on English education and the government's lack of consistency in the English education policy are said to be a negative factor in improving the English communication skills. The purpose of this study, in line with the knowledge and information society, is to develop ontology modeling for knowledge map of English education methodology and to make a contribution to English education policy of the country.

한국에서 영어교육의 필요성이 나날이 증가함에도 영어교육의 교수방법에 대한 다양한 시각과 정부의 일관성이 결여된 영어교육 정책으로 인해 영어 의사소통 능력의 제고에 어려움을 겪고 있다. 본 연구는 지식정보화사회에 발맞춰 영어교육 방법의 지식지도 구축을 위한 온톨로지 모델링을 연구하여 다양한 영어교육 현장과 국가의 영어교육정책 수립에 기여하고자 한다.

Keywords

References

  1. 강형구, 개인화된 토픽 맵의 확장을 통한 연관 토픽의 효과적인 순위화 방법, 서울: 국방대학원, 석사학위 논문, 2008.
  2. 권오량, "한국의 영어교수방법과 교수방법론연구의 변천", 영어교육, 제50권, 제2호, pp.107-131, 1995.
  3. 김영서, 19세기 이후 한.영.일 비교연구 한국의 영어교육사, 한국문화사, 2009.
  4. 김영숙, 영어과 교육론 2: 교과 지도법, 한국문화사, 2006.
  5. 김인석, 최인철, "지능형 영어듣기/말하기 학습용 소프트웨어 프로그램 개발을 위한 내용 구성과 교수기법에 관한 연구", Multimedia-Assisted Language Learning, 제3권, 제1호, pp.167-223, 2000.
  6. 박영예, "대학생들의 학습전략, 학습스타일, 학습 자변인간의 상관관계에 대한 분석", 영어교육, 제54권, 제4호, pp.281-308, 1999.
  7. 배두본, "한국의 영어교육학의 발달", 영어교육, 제50권, 제2호, pp.7-45, 1995.
  8. 신경구, "목표언어 지수를 높이기 위한 인터넷 활용", 영어교육, 제55권, 제1호, pp.157-175, 2000.
  9. 안수웅, "외국어로서의 영어말하기 개선 방안", 영어교육, 제46권, pp.105-136, 1993.
  10. 육서연, 이충현, "중학생을 위한 웹 기반 영문법 프로그램의 효율적 활용", Multimedia-Assisted Language Learning, 제11권, 제1호, pp.155-177, 2008.
  11. 이소영, "고등학교의 영어 읽기 지도 현황, 영어 교육", 제56권, 제4호, pp.243-263, 2001.
  12. 이영화, 김선재, "영어능력과 국가 경제성장과의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제1호, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.1.329
  13. 이완기, 차경환, "초등영어 문화교육의 내용과 지도방법 연구", 영어교육, 제54권, 제1호, pp.327-372, 1999.
  14. 이윤, "초등영어 읽기 지도를 위한 교사의 전문성", Foreign Languages Education, 제13권, pp.271-297, 2006.
  15. 정양수, "컴퓨터보조 언어학습(CALL)에 대한 협동학습 측면에서의 고찰", 영어교육, 제56권, 제 4호, pp.373-395, 2001.
  16. 조세경, "구성주의와 문제중심학습법", 영어교육, 제56권, 제4호, pp.311-327, 2001.
  17. 차경환, 이경민, Task-based 영어 청취 교재 분 석을 통한 청취력 문항연구 차경환(편), 영어 청취력 교육론 (pp. 97-127), 한국문화사, 1995.
  18. 최수영, "효과적인 외국어 교육을 위한 ICT활용 방안 연구", Multimedia-Assisted Language Learning, 제9권, 제3호, pp.255-282, 2006.
  19. 최신형, 이현규, "웹기반의 MBL시스템을 통한 지식공유활동의 효과성", 한국 정보기술학회논문집, 제5권, 제2호, pp.1-14, 2007.
  20. 최연희, 성민선, "한국 고등학생들의 영어읽기 능력과 쓰기 능력 관계 연구: 영어 독해일지 쓰기를 중심으로", Foreign Languages Education, 제13권, pp.215-246, 2006.
  21. T. H. Davenport and L. Prusak, Information Ecology: Mastering the Information and Knowledge Environment, New York Oxford University Press, 1997.
  22. J. Han, "Teaching speech act rules of request," English Teaching, Vol.54, No.4, pp.121-144, 1999.
  23. J. Joh and S. Choi, "Towards innovative reading instruction in English classrooms: A study of middle school students," English Teaching, Vol.56, No.1, pp.3-29, 2001.
  24. Y. M. Kim, "Critical reading practice for EFL readers," Foreign Languages Education, Vol.11, No.1, pp.1-29, 2004.
  25. I. Nonaka, "The knowledge-creating company," Harvard Business Review, Vol.69, pp.96-104, 1991.
  26. J. Park, "Korea-Japan English camp: A case study of English immersion program in Korea," English Language & Literature Teaching, Vol.12, No.4, pp.91-115, 2006.
  27. I. Shin and B. Ahn, "The effects of different types of extensive reading materials on reading amount, attitude, and motivation," English Teaching, Vol.61, No.1, pp.67-88, 2006.
  28. K. Shin, "Vocabulary acquisition through extensive reading in EFL class," Modern English Education, Vol.4, No.2, pp.3-16, 2003.
  29. K. M. Wigg, "Knowledge Management: Where did it come from and where will it go?," Expert Systems with Applications, Vol.13, No.1, pp.1-14, 1997. https://doi.org/10.1016/S0957-4174(97)00018-3