DOI QR코드

DOI QR Code

Convergent Web-based Education Program to Prevent Dementia

웹기반의 치매 예방용 융합교육 프로그램 개발

  • Received : 2013.08.28
  • Accepted : 2013.10.15
  • Published : 2013.11.28

Abstract

The purpose of the present study was to develop a convergent education contents for dementia prevention, operating on the web network applying modern information technology(IT). At the preparation stage, local and worldwide literatures related to dementia were analyzed followed by surveying industry demands, based on which the program was designed and developed. In the following enhancement stage, the program was modified as much as possible by advices obtained from experts in various fields. Development results of the present program are summarized as follows. Firstly, 645 intellect development model to prevent dementia was established through peer review and verification of convergent education theories by expert groups. This model was named as "Garisani" meaning "cognition capable of judging objects" in the Korean language. Secondly, 'Find a way' and 'Connect a line' modules were developed in the numeric field as well as 'Identify a letter(I, II)' modules, in the language field for web-based left brain training program. Thirdly, 'Find my car' and 'Vision training' modules in the attention field and 'Object inference' and 'Compare pictures' modules in the cognition field were developed for web-based right brain training program. Fourth, 'Pentomino' and 'BQmaze'(Brain Quotient and maze) modules in the space perception field and 'Visual training' in the memory field were developed for web-based left and right brains training. Fifth, all results were integrated leading to a 52 week Garisani convergent education program for dementia prevention.

최신 정보기술(IT)을 이용하여 웹(web) 기반으로 동작하는 치매 예방용 융합교육 콘텐츠를 개발하는 것을 목적으로 하였다. 사전 준비단계로 치매관련 국내 외 문헌분석 및 산업체 요구분석을 통해 개발 범위를 규정하였고, 이를 근거로 프로그램을 작성하였다. 개선단계에서는 다양한 분야의 전문가들과 함께 수정 작업을 거쳐 프로그램의 완성도를 최대화 하였다. 본 프로그램 개발내용을 요약하면, 첫째, 통합교육 및 융합교육의 교육학적 이론과 관련 전문가로부터 타당성 검증을 통해 645지능계발 모형을 개발한 후 "사물을 가리어 판단할 만한 지각"을 뜻하는 순 우리말인 "가리사니" 모형이라 명명하였다. 둘째, 웹기반 좌뇌 훈련 융합교육으로 수리영역에 "길 찾기" 및 "선 잇기"와 언어영역에 "문자 찾기(I, II)" 프로그램을 개발하였다. 셋째, 웹기반 우뇌 훈련 융합교육으로 주의영역에 "나의 자동차 찾기" 및 "시각 훈련"과 인지영역에 "사물추리" 및 "그림비교" 프로그램을 개발하였다. 넷째, 웹기반 좌 우뇌 훈련 융합교육으로 공간지각영역에 "펜토미노" 및 "BQ마제"(Brain Quotient와 maze 합성어)와 기억영역에 "시각 훈련" 프로그램을 개발하였다. 다섯째, 연구결과를 종합하여 총 52주 차시의 영역별 융합교육 운영 프로그램을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 권중돈, 고효진, 이성희, 임송은, 장우심, 이유진, 치매와 가족, 학지사, 2002.
  2. 김숙영, 이순희, "치매노인을 간호하는 가족들의 경험연구", 성인간호학회지, 제10권, 제3호, pp.492-505, 1998.
  3. K. Sadik and G. Wilcock, "The increasing burden of Alzheimer disease", Alzheimer Disease and Associated Disorders, Vol.17, No.3, pp.S75-S79, 2003. https://doi.org/10.1097/00002093-200307003-00003
  4. 보건복지부, 치매유병률 최종보고서, 2010.
  5. 맹익균, 치매노인의 실태와 치료방안에 관한 연구, 호서대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.
  6. 성지아, 재가노인의 인지 기능과 삶의 질에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.
  7. 김성완, 신일선, "알쯔하이머 병환자의 삶의 질 평가에 대한 환자 보고와 부양자 보고", 생물치료정신의학, 제12권, 제2호, pp.224-230, 2006.
  8. 유애리, 치매예방 통합교육 프로그램이 노인의 인지 기능 우울 및 자아존중감에 미치는 효과, 가천대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  9. 손연희, 노인을 위한 치매 예방 프로그램의 효과에 관한 연구, 조선대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  10. 장숙희, 치매예방프로그램의 효과에 대한 연구, 조선대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  11. 박경순, 박민호, 김경옥, 박세진, 김성식, 이인광, 이혜란, 김경아, 차은종, "이동전화를 이용한 천식 질환 원격관리시스템", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제1회, pp.369-378, 2012.
  12. 박종천, 황동국, 박경순, 김경아, 차은종, 전병민, " 무선 인터넷 환경에서 PDA기반 당뇨관리 시스템 설계 및 구현", 한국산학기술학회논문지, 제8권, 제6호, pp.1513-1518, 2007.
  13. G. A. Davis, Creativity is forever, Kendall: Hunt, 1986.
  14. E. P. Torrance, "Creativity testing in education," The Creative Child and Adult Quarterly, Vol.1, pp.136-148, 1977.
  15. N. Herrmann, The whole brain business book, McGraw-Hill. Ernandes, 1996.
  16. 고양곤, "치매노인의 부양 및 가족보호에 관한 연구", 한국사회복지, 제3권, pp.31-60, 1997.
  17. 권중돈, 한국치매노인 가족의 부양부담 사정에 관한 연구, 연세대학교 대학원, 박사학위논문, 1994.
  18. 이신섭, 알쯔하이머 치매에 대한 지식수준 조사 연구, 목원대학교 대학원, 석사학위논문, 2001.
  19. A. Nordmann, Converging Technologies- Shaping the Future of European Societies, European Commission, 2004.
  20. M. C. Roco and W. S. Bainbridge, Converging Technologies for Improving Human Performance Nanotechnology, Biotechnology, Information Technology and Cognitive Science, National Science Foundation. 2002.
  21. J. P. Guilford, "Structure of intellect," Psychology Bulletin, Vol.53, pp.267-293, 1956. https://doi.org/10.1037/h0040755
  22. J. P. Guilford, Creative talents:Their nature, uses and development, Buffalo, NY: Bearly Limited, 1986.
  23. 이희승, 국어대사전, 민중서림, 2013.

Cited by

  1. Application of the hospital survey on patient safety culture (HSOPSC) to dentistry vol.37, pp.4, 2013, https://doi.org/10.11149/jkaoh.2013.37.4.216