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Development and Application of Simulation Learning Scenario using Standardized Patients: Caring for Neurological Patients in Particular

표준화 환자를 활용한 시뮬레이션 학습시나리오 개발 및 적용 : 신경계 환자 간호를 중심으로

  • 김예은 (조선대학교 의과대학 간호학과) ;
  • 강희영 (조선대학교 의과대학 간호학과)
  • Received : 2013.07.23
  • Accepted : 2013.10.10
  • Published : 2013.11.28

Abstract

This study was to develop the simulation learning scenario using standardized patients, and to evaluate the effect of it. This study was a pre-post test design with a single group and participants were recruited from fourth-year nursing students at a university. This study has developed the case scenario for a patient with spontaneous intracerebral hemorrhage and the simulation learning using standardized patients, which was applied in this study, had improved problem solving ability and clinical performance ability on nursing students. Through this study, the nursing student will grow up to be a professional nurse by learning the nursing assessment including consciousness assessment. Also, the simulation learning scenario using standardized patient should be developed in the various fields.

본 연구의 목적은 표준화 환자를 활용한 신경계 환자 간호 시뮬레이션 학습을 위한 시나리오 개발과 그의 효과를 평가하기 위함이다. 단일군 사전 사후 설계이며 연구 참여자는 4학년 간호대학생이다. 본 연구는 자발성 뇌출혈 환자 사례의 시나리오를 개발하였고, 표준화 환자를 활용한 간호시뮬레이션 학습시나리오는 간호학생의 문제해결능력 및 임상수행능력을 향상시켰다. 본 연구를 통해 간호학생이 의식사정 등을 포함한 간호사정을 학습함으로써 보다 전문적인 간호사로 성장할 수 있는 계기가 될 수 있다는 점에서 의의가 있으며, 추후 표준화 환자를 활용한 시뮬레이션 학습 시나리오가 다양한 분야에서 개발되어야 함을 제언한다.

Keywords

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