A Study on the Analysis of Relative Efficiency of Logistics Facilities in Korea

DEA기법을 이용한 한국 물류시설의 효율성 분석

  • 이광배 (순천대학교 사회과학대학 물류학과) ;
  • 최용석 (순천대학교 사회과학대학 물류학과)
  • Received : 2013.05.15
  • Accepted : 2013.06.25
  • Published : 2013.06.30

Abstract

This paper aims to analyse the relative efficiency of logistics facilities and suggest the policy alternatives for exploring and activating them. This study also divides the logistics facilities into airport terminals, logistics complexes, container terminals, and trucking freight terminals. For this purpose, the CCR-DEA as well as the BCC-DEA techniques are employed to show which part explains the primary cause of inefficiencies of each DMU(Decision Making Unit). The empirical results indicate that the efficiency of logistics complex is the lowest of all, while freight trucking terminal has the highest efficiency. This study also reveals that operation inefficiency is greater than scale inefficiency in most of DMUs, showing that much more effort be done for alleviating the cost resulting from irrational management.

본 연구는 DEA기법을 이용하여 물류시설을 공항터미널, 물류단지, 컨테이너터미널, 화물자동차터미널로 나누어 상대적 효율성을 분석하고 물류시설의 개발 및 운영 활성화를 위한 정책적 방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 분석결과 첫째, 공항터미널의 경우 CCR기준으로 대구국제공항터미널이 가장 효율적이며, 인천국제공항 미군사우편시설이 가장 비효율적인 것으로 나타났다. 인천, 충북, 대전, 부산은 규모의 비효율이 크며, 전남은 운영상의 비효율이 큼을 나타내고 있다. 둘째, 물류단지의 경우 CCR기준으로 군포 복합물류터미널이 가장 효율적이며, 인천국제공항 공항물류단지가 가장 비효율적인 것으로 나타났다. 경기와 경북은 각각 현재 투입물보다 3.5%와 44.3% 증가시켜도 효율성을 유지할 수 있음을 보여주고 있다. 셋째, 항만터미널의 경우 CCR기준으로 한진해운부산신항터미널이 가장 효율적이며, 대한통운부산컨테이너터미널이 가장 비효율적인 것으로 나타났다. 넷째, 화물자동차터미널의 경우 CCR기준으로 울산화물자동차터미널이 가장 효율적이며, 풍암화물자동차터미널이 가장 비효율적인 것으로 나타났다. 서울과 울산은 각각 현재 투입물보다 26.3%와 14.0% 증가시켜도 효율성을 유지할 수 있음을 보여주고 있다. 결론적으로 물류단지의 효율성이 가장 낮고 화물자동차터미널의 효율성이 가장 큼을 알 수 있으며, 규모의 비효율성보다는 운영상의 비효율성이 더 크게 나타났다.

Keywords

References

  1. 김천곤.김숙경.하헌구, 물류산업 효율성 분석 및 경쟁력 강화 방안, 산업연구원, 2010, 1-182.
  2. 국토해양부, 국토국가물류기본계획 수정계획(2011-2020), 2011.
  3. 모수원.이광배, "부산항과 광양항의 컨테이너 터미널의 효율성", 한국항만경제학회지, 제26권 제2호, 2010, 139-149.
  4. 박만희, 효율성과 생산성 분석, 한국학술정보(주), 2008.
  5. 박진희, "친환경.친커뮤니티 개념을 적용한 물류시설 개선방안", 동아시아 물류동향, 부산발전연구원, 제55호, 2010, 104-123.
  6. 손승태, "국내 은행의 경영효율성 비교연구", 한국개발연구원, 1992, 64-82.
  7. 황석원 외 6인, R&D 평가모형 및 성과측정 방법론 개발, 기술보증기금, 2009.
  8. Banker. R. D., Charnes, A. and Cooper, W. W., "Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis," Management Sciences, Vol.30, 1984, 1078-1092. https://doi.org/10.1287/mnsc.30.9.1078
  9. Caves. D., Christensen, L. and Diewert, E., "The Economic Theory of Index Numbers and the Measurement of Input, Output, and Productivity," Econometrica, Vol.50, 1982, 1393-1414. https://doi.org/10.2307/1913388
  10. Charnes. A., Cooper. W. W. and Rhodes. E., "Measuring Efficiency of Decision Making Units," European Journal of Operational Research, Vol.1, 1981, 429-444.
  11. Fare. R. and Lovell, K., "Measuring the Technical Efficiency of Production," Journal of Economic Theory, Vol.19, 1978, 150-162. https://doi.org/10.1016/0022-0531(78)90060-1
  12. Fare. R. G., Shawna. N. Mary. and Zhongyang, Z., "Productivity Growth, Technical Progress, and Efficiency Change in Industrialized Countries," The American Economic Review, Vol.84, 1994, 66-83.
  13. Farrell. M. J., "The Measurement of Productive Efficiency," Journal of the Royal Statistical Society, Series A (General). Vol.120, 1957, 253-290. https://doi.org/10.2307/2343100