An Exploratory Study on the Factors Influencing the Quality of Cyber Universities

사이버대학의 질에 영향을 미치는 요인 도출을 위한 탐색적 연구

  • Received : 2013.08.20
  • Accepted : 2013.09.28
  • Published : 2013.09.30

Abstract

The purpose of this review is to identify factors that affect the quality of cyber universities. While the previous studies focused on the university-level factors, the review revealed that the country-level, social-level, and individual-level variables are also important factors influencing the quality of cyber universities organically and systematically. Therefore, the current study asserts that additional predictors should be added with regard to its systemic structure. These variables would include basic educational environment (e.g., teachers, staff, educational system), related regulations, management system, student willingness to participate in learning and their motivation, the government's awareness of cyber universities and polity support, and societal recognition/assessment of cyber universities.

본 논문에서는 선행연구자료 분석을 통해 사이버대학의 질에 영향을 미치는 요인을 도출하고자 하였다. 그동안의 연구는 사이버대학의 질에 영향을 미치는 요인을 대학중심으로만 파악하고자 하였으나, 대학 외에 국가, 사회적, 개인적 요인들도 중요한 변인이며, 상호 유기적이고 시스템적으로 묶여 작용하고 있었다. 따라서 본 연구에서는 시스템적 구조하에서 투입요인이 중요하며, 그 요인에는 양질의 교육을 제공하기 위해 갖추어야 하는 기본적인 교육여건(교사 교직원 시스템)과 관련규정, 관리시스템, 학생의 학습참여 의욕 및 동기, 정부의 사이버대학에 대한 인식 및 정책적 지원, 사회적인 인식 또는 평가가질에 영향을 미치는 요인임을 제시하였다.

Keywords