Abstract
With economic development and ever-changing technology, human has entered the era of "Product-as-a-Service". At the same time, the update of the product gradually accelerated. The demand of consumers for products are slowly changed, they pay more attention to convenience, comfort and reliable quality and safety of the product. That is the humanized design problem that often mentioned in the product design. This also put forward new requirements for the design and development of product modeling. So how to reflect the humanized ideas in the product design has also become common focus of attention of product designers, users and producers of a new era. The paper is based on the principles of ergonomics to investigate and improve the daily life utensil - flashlight. Firstly, make a sample survey of the flashlight in Beijing market and analyze the characteristics and problems of flashlight products. Secondly, explore the use of the flashlight and proposed Flashlight curved grip design to reduce the occurrence of wrist discomfort and damage to the body caused by poor posture of the operation of users. Finally, determine the range of the length and width of the body of the flashlight according to the length and width measurement data of the Chinese palm. Wishing that the improvements of flashlight products in ergonomics can improve use of feelings of these products and give a theoretical guidance for solving similar problems.
경제와 기술의 발전으로 인류는 '상품이 곧 서비스'인 시대에 진입하였다. 아울러 상품의 혁신 속도가 점차 빨라지면서, 소비자의 상품에 대한 요구에도 변화가 생겼고, 그들은 제품 사용의 편리성, 편안함과 품질의 신뢰성, 안전성 등에 주목하고 있다. 즉 제품의 디자인과 개발에 있어 제품 디자인에서 말하는 '인간 친화적 디자인'이 요구되고 있는 것이다. 따라서 어떻게 하면 제품 디자인에 인간 친화적 마인드를 구현할 수 있는가 하는 것이 디자이너, 유저 그리고 생산자의 공통적 관심사로 떠오르게 되었다. 본 논문은 인간공학(ergonomics)의 원리를 바탕으로 일상생활 도구인 손전등에 대한 조사와 개발연구를 진행하였다. 우선 현재 베이징에서 시중에 판매되고 있는 손전등에 대한 표본조사를 진행하여, 손전등 제품의 특징과 문제점을 분석하였다. 다음으로 손전등 사용법 연구를 통해 손목의 불편함을 줄이고 사용 시부적당한 자세로 인한 신체적 무리를 줄일 수 있는 손전등의 곡선형 손잡이 디자인을 제시하였다. 끝으로 중국인의 손바닥 길이와 넓이를 측정한 데이터를 바탕으로 적당한 손전등의 길이와 넓이 범위를 제시하였다. 본 연구는 손전등의 인간공학적 배려를 통하여 제품의 사용감을 개선한 연구로써 이와 유사한 다른 제품의 디자인 개발에 있어서 이론적인 방향을 제시해줄 수 있을 것이다.