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Development of Fence Design Using Augmented Reality : Case of the Construction Site, Geology Palace, Jilin University in China

증강현실을 이용한 펜스 디자인개발 : 중국길림대학교 지질궁 토목건설 현장 사례

  • 유창 (동서대학교 디자인전문대학원) ;
  • 안병진 (동서대학교 디자인학부) ;
  • 송승근 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2013.06.05
  • Accepted : 2013.09.11
  • Published : 2013.10.28

Abstract

Fence design in a construction site as a public design has an important role in the civil engineering field. It influences people's emotions by showing the harmony between human and nature, nature and construction, and construction and culture. Currently, fence design researches in China are simply personal artworks and the related researches are insufficient. Moreover they do not understand the interaction between the fence design and the building at all. The goal of this research is to identify the principle of design from the analysis of the famous cases related to the traditional fence design and to develop a fence design in Geological Palace Museum, Jilin University in China using the technique of augmented reality from the result. The result of this research reveals that people directly experience the process of the architecture. More artistic and cultural fence designs are expected to be extended in our daily lives.

건설현장에서 펜스디자인은 공공디자인으로써 건설 환경에서 매우 중요한 역할을 한다. 이는 사람과 자연, 자연과 건축, 건축과 문화 간에 조화를 이룰 때 사람의 감정에 많은 영향을 미칠 수 있다. 현재 중국의 건설현장에서 펜스 디자인 연구는 예술작품 수준에 머무르고 있으며, 이에 대한 연구도 미흡한 실정이다. 또한 펜스디자인과 건설현장간의 상호작용에 대한 인식이 전혀 이루어지지 못하고 있다. 본 연구는 기존 펜스 디자인에 대한 우수한 사례에 대한 분석을 토대로 디자인 원칙을 수립하고 이를 토대로 증강현실 기술을 활용하여, 중국 길림대학교 지질궁 박물관의 펜스디자인을 개발하는 것이다. 본 연구 결과는 건설물이 건축되는 과정을 직접 체험할 수 있는 기회를 제공하고 본 연구결과를 통해 예술적, 문화적 저변이 확대될 것으로 기대된다.

Keywords

References

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