Abstract
The objective of this study is to examine the motivation for renaming and the self-perception scale attained after renaming. The survey was conducted targeting 161 individuals across the country from April 1 to May 31, 2013. The analyzing methods include frequency analysis, correlation analysis, t-test, one-way ANOVA analysis and stepwise regression analysis, etc. All of the empirical analysis was verified at the 5% level of significance. According to the result of analysis, the renamed individuals scored higher on the success scale, the emotional scale and the personality scale after renaming. The study found that the individuals, who adopted a new name as per their own desire, scored significantly higher on the self perception scale. The study will serve as a reference material for persons who desire a new name, based on its result that the greatest motivation for renaming is the "desire to have a good name" and that the biggest changes accompanying the new name are the self confidence and satisfaction which have helped the renamed individuals score higher on the self-perception scale after renaming.
연구의 목적은 개명의 동기와 개명 후 자기지각척도에 관한 연구를 하고자 한다. 연구대상은 2013년 4월 1일부터 2013년 5월 31일까지 전국을 대상으로 161명에게 설문조사를 실시하였다. 분석방법은 빈도분석, 상관분석, t-test, 일원변량분석, 단계적 회귀분석 등을 실시하였고, 실증분석은 모두 유의수준 5%에서 검증하였다. 분석결과는 개명하기 전보다 후에 성공척도, 정서척도, 성격척도가 높게 나타났으며, 자신이 개명하고자 원했던 자는 개명한 후, 이름에 대한 자기지각척도가 유의미하게 높아진 것으로 파악되었다. 본 연구의 시사점은 개명동기가 '좋은 이름을 갖고 싶어서'로 가장 많고, 개명 후에 가장 큰 변화로 '자신감', '만족감' 등이 자기지각척도를 높였다는 연구결과를 바탕으로 개명을 원하는 사람들을 위한 자료가 될 것으로 사료된다.