초록
외국인 환자 유치 활동을 통해 내원한 외국인 환자들의 데이터를 바탕으로 그들의 특성을 조사, 분석하여 차후 국가별 마케팅 전략 수립 시 필요한 근거자료로 사용하기 위하여 최근 3년 동안 W척추전문병원에 내원한 외국인 환자의 만족도를 연구하였다. 2010년부터 2011년 사이에 91명의 입원환자를 대상으로 조사를 실시하였다. 환자들은 국적에 따라 방문동기, 의료 및 의료외 서비스에 대한 이용 양태와 만족도에 차이가 있었다. 이 연구는 사회인구학적 특성, 방문목적, 한국 체류일, 총 한국 방문횟수, 동반자, 치료 계획 여부, W병원 선택이유, 의료비용, 총 한국 체류비용 등을 분석하였다. 분석결과, 한국을 더 많이 방문한 환자들, 한국 방문 이전에 치료계획을 세운 방문자들, 진료비가 적정했다고 생각하는 환자들의 만족도가 높았다. 외국인 환자를 더 많이 유치하기 위해서는 의료팸투어1, 진료비의 투명화, 의료서비스 수준의 향상과 더불어 척추전문병원의 육성이 필요한 것으로 분석되었다.
This study aimed at analyzing and understanding medical tourism patients' pattern of different countries. For this purpose it followed up the international patients who visited W hospitals for spine treatment for last 3 years. In additon, it proposed key marketing strategies for attraction of more patients in the future. Satisfaction survey for 91 foreigner hospitalized patients were conducted from year 2010 to 2011. Each country of the patients showed slightly different motivations of visiting, consumer pattern and satisfaction of medical and non medical services. The current study analyzed factors, socio-demographic characteristics, purposes of visit, duration of stay in Korea, total number of visits to Korea, companions, plan of care, reasons for choice of W Hospital, expenses for medical care, total cost of staying in Korea. The results of this study showed that patients visited Korea more frequently were more satisfied with the medical care. Patients who planned to use medical care prior to visit Korea were more satisfied. Patients who thought he/she paid reasonable medical cost were more satisfied. Invitation to familiarization tour, clarification of medical cost, and provision of high quality medical care were recommended for the higher satisfaction of foreign patients. Fostering of specialized hospitals were recommended.