DOI QR코드

DOI QR Code

Creation of Operatic Narrative - Comparative Study of Murger's Novel 『la vie de bohème』 and Puccini's Opera <la bohème>

뮈르제 소설 <보헤미안의 생활 정경>과 푸치니 오페라 <라보엠>의 비교를 통한 오페라 담론의 창작 원리 연구

  • Received : 2013.08.01
  • Accepted : 2013.09.06
  • Published : 2013.09.28

Abstract

A common fallacy found at opera works is to lean either toward 'opera as drama' or toward 'opera as music'. One of the historical examples of opera creation to overcome this fallacy is Puccini's $\grave{e}$me>. The composer Puccini and the librettists, Illica and Giacossa, found balance between these two extreme poles, which was made possible by keeping the color of the original novel "scenes de la vie de boh$\grave{e}$me" and simultaneously by reconstructing the most operatic characters and story. Their strategies, which can be summerized as 'simplification', 'romanticization and re-creation of characters', and 'realistic description of original atmosphere'. There strategy of adaptation and the 'episodic' feature as the outcome can be a good example for creators of new opera works.

오페라는 극과 음악을 한데 섞는다고 하는 음악극의 특성 때문에 종종 '극 위주의 오페라' 혹은 '음악위주의 오페라'의 하나로 경도되는 경우가 많다. 오페라 창작을 할 때에 범하기가 쉬운 이러한 오류를 극복하고 두 극단의 균형점이라는 이상적 지향점을 이룬 역사적 선례는 푸치니 오페라 <라보엠>에서 찾을 수 있다. 작곡가 푸치니와 대본작가 일리카와 지아코자가 두 극단에 경도되지 않고 균형점을 찾을 수 있었던 것은 이들이 원작인 뮈르제의 소설 "보헤미안의 생활 정경"의 색깔을 유지하면서 동시에 가장 오페라적인 인물 및 이야기를 재구성함으로써 가능했다. 이들이 택한 전략은 '사건과 인물의 단순화', '낭만화와 인물의 재창조' 및 '분위기의 사실주의적 묘사' 로 요약할 수 있다. 이들의 각색 전략과 그 결과 탄생된 이 오페라의 '에피소드적' 성질은 새로운 창작 오페라의 창작자들에게 좋은 규범이 될 수 있다.

Keywords

References

  1. Patrice Pavis, Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis, University Of Toronto Press, p.229, 1998.
  2. 앙뤼 미르제(이승재 옮김), 라보엠: 보헤미안의 생활정경, 문학세계사, 2003.
  3. Henri Murger, The Latin Quarter: Scenes de la vie de boheme, 영어판(Ellen Marriage, John Selwyn 공동번역), New York: Brentano's, 출판년도 미상
  4. Stanley Sadie(ed), boheme, La, The New Grove Book Of Operas. Macmillan, p.87, 1996.
  5. Arther Gross and Roger Parker, Giacomo Puccini : La boheme, London, p.55, 1986.
  6. Mosco Carner, Puccini: a Critical Biography, London, p.336, 1992.
  7. Charles Osbourne, the complete operas of Puccini, New York, p.91, 1882.
  8. Charles Osborne, The Complete Operas of Puccini New York, p.94, 1882.
  9. Mosco Carner, Puccini: a Critical Biography, London, p.335, 1992.
  10. Timothy Ramsden, Puccini, London, p.39, 1996.
  11. Mosco Carner, Puccini: a Critical Biography, London, p.366, 1992.
  12. Conrad Willson, Giacomo Puccini, London, p.94, 1997.
  13. Mosco Carner, Puccini: a Critical Biography, London, p.365, 1992.
  14. Ellen Bleiler, 라보엠 대사집의 서문, Murger and La vie de boheme, New York : Dover Publication, Inc. 1962.
  15. Timothy Ramsden, Puccini, London, p.41, 1996.
  16. Arther Gross and Roger Parker, Giacomo Puccini : La boheme, London, p.70, 1986.
  17. Arther Gross and Roger Parker, Giacomo Puccini : La boheme, London, p.69, 1986.
  18. Timothy Ramsden, Puccini, London, p.42, 1996.
  19. Donald Jay Grout, A Short History Of Opera, Columbia University Press New York, 1965.
  20. Patrice Pavis, Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis, University Of Toronto Press, p.302-304, 1998.
  21. Arther Gross and Roger Parker, Giacomo Puccini : La boheme, London, p.59, 1986.
  22. Mosco Carner, Puccini: a Critical Biography, London, p.364, 1992.
  23. Conrad Wilson, Giacomo Puccini, London: Phaidon Limited, p.102, 1997.
  24. Joseph Kerman, Opera as Drama, London Oxford University Press, 1957.