Abstract
We investigate the class registration behavior of college students with data collected from the spring semester of 2012. The network originally consists of a 2-mode network between a student and class subjects. We first transform the 2-mode network into 1-mode network of students. We also subdivide it into a smaller network such as components and communities to understand the detailed behavior of students in class registration. Finally, the relationship between GPA and the centrality measures, gender, and grade of students is analyzed using a multiple regression analysis.
본 논문에서는 S 대학교 2012년 1학기 수강신청 자료를 이용하여 학생들의 수강신청 행태를 분석하였다. 학생과 과목의 링크로 이루어진 2-모드 네트워크 자료를 학생과 학생의 링크로 이루어진 1-모드 네트워크 자료로 변환하였다. 학생들의 수강신청 행태를 자세히 살펴보기 위해 전체 네크워크를 단과대학별로 컴포넌트나 커뮤니티 같은 하위 네크워크로 세분한 후 중심성 지표 값을 통해 하위 네트워크의 특징을 설명하였다. 또한 다중 회귀분석모형을 써서 성별, 학년, 중심성 지표가 학점에 미치는 영향을 살펴보았다.