DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Tourism Needs on Tourism Satisfcation

관광객의 관광욕구가 관광만족에 미치는 영향

  • 박호표 (청주대학교 관광경영학과)
  • Received : 2013.05.27
  • Accepted : 2013.07.02
  • Published : 2013.08.31

Abstract

The purpose of this study is to desires of tourists, tourism research explores how they affect tourist satisfaction. It to tourists visited Seoraksan empirical analysis was carried out. The results of the analysis are as follows. First, the tourist desires, depending on age and education, the difference in perception of partially demonstrated. Secondly, the desire was partially affecting tourist satisfaction. These findings could provide new materials to develop a new strategy to satisfy a growing trend in small, individual tourists.

본 연구는 관광객의 관광욕구가 관광만족에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 설악산을 방문한 관광객을 대상으로 실증분석을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 관광욕구는 연령 및 학력에 따라 부분적으로 인식의 차이를 보여주었다. 둘째, 관광욕구는 관광만족에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 소규모 개별관광객이 증가하는 추세에 있어서, 새로운 만족전략을 개발할 수 있는 새로운 자료를 제공할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 문화관광부, 2003 관광에 대한 연차보고서, 문화관광부, 2003.
  2. 김기홍, 정웅용, 권봉헌, "관광동기요인이 관광지 선택과 만족도에 미치는 영향 : 서울 시내 대학생을 중심으로", 호텔관광연구, 제6권 제1호, pp.50-74, 2004,
  3. 고재윤, 정미란, 박성수, "와인관광동기와 관광지 선택행동에 관한 연구", 관광학연구 제30권, 제4호, pp.109-129, 2006,
  4. 한응범, 관광동기로서의 Push-Pull 요인이 관광지선택에 미치는 영향, 청주대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  5. R. C. Mill and A. M. Morrison, The tourism system: An introductory text, New Jersey: Prentice Hall., 1985.
  6. 김원인, 관광학원론, 대구: 학문사, 1995.
  7. 조명환, "관광동기 연구에 관한 재고찰", 관광.레져연구, 1994, 재인용
  8. S. E. Iso-Ahola, "Toward a social psychological theory of tourism motivation: A rejoinder," Annals of Tourism Research, Vol.9, No.2, pp.256-262, 1984,
  9. 권혜숙, pop 마케팅 용어정리, 서울; 형설출판사, 2002.
  10. S. E. Iso-Ahola, "Toward a social psychological theory of tourism motivation: A rejoinder," Annals of Tourism Research, Vol.9, No.2, pp.256-262, 1984.
  11. L. E. Hudson and D. E. Hawkins, Tourism in contemporary Society : An Introductory Text, Prentice Hall, 1989.
  12. W. R. McIntosh and C. R. Goeldner, Tourism: Principles, practices, philosophies, 6thed, New York: John Wiley & Sons, Inc, 1990.
  13. 권문호, 이제억, "문화관광축제의 관광매력속성이 관광객 만족 및 재방문 의도에 미치는 영향 : 경주 한국의 술과 떡 잔치 2004를 중심으로", 관광경영연구, 제24권, pp.1-23, 2005.
  14. 박동진, 제갈돈, "수정된 ACSI를 통한 문화관광축제 방문자의 만족과정의 이해 : 안동국제탈춤페스티벌을 대상으로", 관광학연구, 제28권, 제4호, pp.87-105, 2005.
  15. 신재익, 관광목적지의 물리적 환경단서, 이미지, 만족, 재구매의도 간의 관계, 경상대학교 대학원 박사학위논문, 2005.
  16. 김계섭, 안윤지, "문화관광자원의 매력속성, 자원 해설, 관광만족간의 영향 관계", 관광연구, 제19권, 제1호, pp.247-273, 2005.
  17. 조태영, 서태양, "안동 하회마을 문화관광체험이 관광만족과 행동의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학논문지, 제9권, 제7호, pp.361-370, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.7.361
  18. 지봉구, "관광목적지 선택속성이 관광만족, 재방문 및 구전에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회 종합학술대회 논문집, 제7권, 제1호, pp.1049-1054, 2009.
  19. J. E. Bigne, L. Andreu, and J. Gnoth, "The theme park experience : An allalysis of pleasure, arousal and satisfaction," Tourism Management, Vol.26, No.6, pp.833-844, 2005. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.05.006
  20. D. A. Baker and J. L. Crompton, "Quality, satisfaction and behavioral intentions," Annals of Tourism Research, Vol.27, No.3, pp.785-804, 2000. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00108-5