DOI QR코드

DOI QR Code

A change of cognitive structure of peer teachers and learners through peer learning - focused on figures

또래학습을 통한 또래교사와 또래학습자의 인지구조 변화 -초등 도형영역에 대하여-

  • Received : 2013.08.01
  • Accepted : 2013.08.20
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of the study is finding the effective teaching and learning methods on the concepts of figures through exploring the change of students' cognitive structures before and after the peer teaching activities. The difference of the peer teacher's and student's cognitive structures was investigated for the activities. Three teams, six students of 5th grade, were selected from the S elementary school in Boyeon. To figure out the students' cognitive structures, pre and post in-depth interviews were conducted and analyzed. Both peer teachers' and learners' cognitive structures were changed. Peer teachers' cognitive structures were changed more positively than peer learners. A consistent systematic planation and continuous teacher support and effort are needed for the activities.

본 연구는 또래교수 활동을 통하여 변화된 도형의 개념 및 성질, 도형간의 관계에서 인지구조를 관찰하고 어떻게 정교화 해 가는지에 대해 또래교사와 또래학습자의 인지구조의 차이를 알아보았다. 연구 문제를 해결하기 위해 보은의 S초등학교 5학년 학생 6명을 대상으로 또래교수와 학습자 3팀을 선정하고 도형영역에 대한 사전 사후검사를 실시하고 자료를 분석하였으며 심층면담을 실시하여 인지구조를 분석하였다. 또래교사와 또래학습자 모두 도형영역에서 인지구조가 변화되었으며 특히 또래교사의 인지구조의 변화가 더욱 뚜렷이 나타났다. 따라서 또래교수활동은 체계적인 계획하에 일관성 있는 교수활동 뿐만이 아니라 학습활동에 더욱더 많은 교사의 지속적인 노력과 지원이 필요하다.

Keywords

References

  1. 강완․백석윤(2000). 초등수학교육론. 서울: 동명사. Gang, W. &., Baek, S. (2000). Elementary mathematics education. Seoul: Dongmyoung-Sa.
  2. 고벽진․이인학․이미연․이위환․이경혜․이춘옥 (2006). 심리학(New Psycology of Education). 서울: 교육과학사. Go, B.; Lee, I.,; Lee, M.; Lee, W.; Lee, K., Lee, C. 2006). New psycology of education. Seoul: Kyoyookbook.
  3. 구광조․오병승․전평국․공역(1995). 수학 학습 심리학. 서울: 교우사. Go, K.; O, B.; Chon, P. & Gong, Y. (1995). Psychology of learning mathematics. Seoul: Gyowoo-Sa
  4. 김애화(2006). 학습장애학생을 위한 중재연구에 관한 문헌분석. 특수교육저널 : 이론과 실천, 7(2), 265-299. Kim, A. (2006). Interventions for students with learning disabilities in Korea: A research synthesis. Journal of the Special Education:Theory and Practice 7(2), 265-299.
  5. 김정효(2009). 기능적 읽기 중심의 상급학생 또래교수가 장애 중등학생의 기능적 읽기 능력 및 사회성과 실업계 고등학생의 자아정체감 및 사회적 인식에 미치는 영향. 이화여자대학교 박사학위논문. Kim, J. (2009). The effect of cross-age peer tutoring in functional reading program on functional reading ability and social ability of adolescents with disabilities and ego-identity and social awareness of vocational high school students. Unpublished doctoral dissertation, Ewha Womans University.
  6. 노영아․안병곤(2007). 도형영역의 오류 유형과 원인분석에 관한 연구-초등학교 4학년을 중심으로-. 한국초등수학교육학회지, 11(2), 199-216. No, Y. & An, B.,(2007). (An) analysis on error of fourth grade student in geometric domain. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 11(2), 199-216.
  7. 박만구․박경선(2009). Skemp 이론에 따른 곱셈 놀이활동이 수학학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 효과. 한국학교수학학회논문집, 12(3), 211-230. Park, M. & Park, K.(2009) The effects of the play with multiplication activities based on Skemp's theory on mathematics achievements and attitudes towards mathematics. Journal of the Korean School Mathematics Society, 12(3), 211-230.
  8. 박온서(2004). 학급전체 또래교수가 운동기능학습, 인지학습과 학습태도 변화에 미치는 영향. 국민대학교 박사학위논문. Park, O. (2004). (The) effects of classwide peer tutoring on motor skill performance,: Cognitive and affective learning. Unpublished doctoral dissertation, Kookmin University.
  9. 박지숙(2009). 상호적 또래교수가 학습부진아의 학업성취와 학습태도에 미치는 영향. 목포대학교 박사학위논문. Park, J. (2009). The effect of the reciprocal peer tutoring on the academic achievement and learning attitude of low achiever. Unpublished doctoral dissertation, Mokpo National University.
  10. 박현화(2007). 중학교 특별보충과정에서 상호적인 또래교수가 수학적 성취도와 수학적 자기효능감에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문. Park, H. (2007). The effect of reciprocal peer tutoring to mathematical achievement and self-efficacy in the under achiever class of the middle school. Master's thesis, Ewha Womans University.
  11. 신명희․강소연․김은경․김정민․노원경․박성은 외 3인(2010). 교육심리학. 서울: 학지사. Sin, M.; Kang, S.; Kim, Y.; Kim, J.; No, W.& Park,S., (2010). Psychology of education. Seoul:Hakji-Sa.
  12. 안미경(2009). 동료멘토링을 통한 수학 학습부진아의 일차함수 학습에 대한 사례연구. 이화여자대학교 석사학위논문. An, M. (2009). A case study on learning linear function of mathematical underachiever through the peer mentoring. Master's thesis, Ewha Womans University.
  13. 유근미․김수연(2010). 수학학습부진아의 또래교사 역할 경험이 분수연산능력 및 자아존중감에 미치는 영향. 이화여자대학교 특수교육연구소 특수교육, 9(2), 31-49. U, G. & Kim, S. (2010). Effects of peer tutoring on fractional computation and self-esteem of math underachievers. The Journal of Special Education at Ewha Womans University., 9(2), 31-49.
  14. 이규명․박은혜(2000). 상호적인 또래교수가 수학장애 학생의 수학 성취도와 자아개념에 미치는 효과. 교육과정평가연구, 3(1), 113-128. Lee, G. & Park, E. (2000) The effect of reciprocal peer tutoring on mathematics achievement and self-concept of students with math disabilities. The Journal of Curriculum and Evaluation, 3(1), 113-129.
  15. 이대식․최종근․전윤희․김연진(2007). 수학 기초학습부진학생 집단의 특징 연구. 아시아교육연구, 8(1), 93-130. Lee, D.; Choi, J.; Jun, Y & Kim, Y. (2007). A study of exploring characteristics of the students with severe under-achievement in mathematics. Asian Journal of Education, 8(1), 93-130.
  16. 장영은(2003). 도형과 관련된 문제해결과정에서 초등학생의 오류 유형과 원인 분석 연구. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문. Jang, Y.(2003). (An) analysis on errors of elementary school students in geometric problem solving process. Master's thesis, JNUE.
  17. 조정구․박준용(1996). Piaget의 이론에 근거한 수학교과 학습 부진 학생의 지도 연구. 순천대학교 수학과 교육, 4, 61-78. Jo, J. & Park, J. (996).A study of guiding low aptitude students in mathematics based on the Piaget's. Journal of mathematics Education, 4, 61-78.
  18. 한정의(2006). 릴레이식 또래교수가 수학학습부진아의 연산능력 및 학습태도에 미치는 효과. 대구대학교 특수교육대학원 석사학위논문. Han, J. (2006). The effects of peer tutoring in relays on operation ability and attitude of underachievers in mathematics. Master's thesis, Daegu University.
  19. 허인숙(2000). 개념도 (Concept map)를 통한 학습자의 인지구조 변화에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문. Heo, I. (2000). A study on the change of learner's cognitive structure through concept map : centered on the concept of 'distribution' in the social studies. Unpublished doctoral dissertation, SNU.
  20. 홍진곤․조승래 (2003). 협력학습을 통한 수학 학습부진아의 지도. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문. Hong, J. & Jo, S. (2003). An instruction of the underachieved students based on cooperative learning. Unpublished master's thesis, Keonkook University.
  21. Jonassen, D. H., Beissner, K., & Yacci, M. (1993). Structural knowledge : Techniques for representing, conveying, and acquiring structural knowledge. New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates.
  22. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principle and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.

Cited by

  1. Action Research of Peer Tutoring to Improve Children’s Academic Achievement and Peer Relationships vol.56, pp.1, 2013, https://doi.org/10.15812/ter.56.1.201703.43
  2. 고등학교 수학 교실의 또래교수 설계 및 실행 비교 연구 vol.34, pp.2, 2020, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.2.179