DOI QR코드

DOI QR Code

Teaching Fractional Division : A Basic Research for practical Application Context of Determination of a unit rate

분수 나눗셈의 지도에서 단위비율 결정 맥락의 실제 적용을 위한 기초 연구

  • Cho, Yong Jin (Kaehwa Elementary School) ;
  • Hong, Gap Ju (Dept. of Mathematics Education, Busan National University of Education)
  • Received : 2013.08.02
  • Accepted : 2013.08.26
  • Published : 2013.06.30

Abstract

A large part of students' difficulties with fractional division algorithms in the current algorithm textbooks, seem to be due to self-induction methods. Through concrete analysis of surveys and interviews, we confirmed the educational value of fractional algorithms used to elicit alternative ways of context of determination of a unit rate. In addition, we suggested alternative methods based on the results of the teaching methods and curriculum configuration.

분수 나눗셈 알고리즘에 대한 학생들의 어려움 중 상당부분은 현행 교과서의 알고리즘 유도방법 자체에 기인한 것으로 보인다. 본 연구에서는 분수 나눗셈 알고리즘을 유도하는 대안적 방법들 중 단위비율 결정 맥락의 교육적 가치를 분석하고 학생들에 대한 설문과 면담을 통해 그 실제 도입의 가능성을 확인하였다. 또한 이 결과를 바탕으로 분수 나눗셈의 지도 방법 및 교육과정 구성에 대한 대안적 방법을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011a).수학 5-2. 서울: 두산동아. Ministry of Education(2011a).Mathematics 5-2. Seoul: Seoul: Dusan.
  2. 교육과학기술부(2011b). 수학 6-1. 서울: 두산동아. Ministry of Education (2011b).Mathematics 6-1. Seoul: Dusan Donga.
  3. 박교식․송상헌․임재훈(2004).우리나라 예비 초등교사들의 분수 나눗셈의 의미 이해에 대한 연구. 학교수학, 6(3), 135-249. Park, K. S., Song, S. H., & Yim, J. H.(2004). Understanding of the elementary teachers in pre-service with respect to fractional division, School mathematics, 6(3), 135-249.
  4. 방정숙․이지영(2009). 분수의 곱셈과 나눗셈에 관한 초등학교 수학과 교과용 도서 분석. 학교수학, 11(4), 723-743. Pang, J. S., & Lee, J. Y. (2009). An analysis of the multiplication and division of fractions in elementary mathematics instructional materials. School mathematics, 11(4), 723-743.
  5. 서동엽(2003).초등 수학 교재에서 활용되는 추론 분석. 수학교육학연구, 13(2), 159-178. Seo, D. Y. (2003). Analyses on the reasoning in primary mathematics textbooks. The journal of educational research in mathematics, 13(2), 159-178.
  6. 임재훈․김수미․박교식(2005).분수 나눗셈 알고리즘 도입 방법 연구:남북한, 중국, 일본의 초등학교 수학 교과서의 내용 비교를 중심으로. 학교수학, 7(2), 235-249. Yim, J. H., Kim, S. M., & Park, K. S. (2005). Different Approaches of Introducing the Division Algorithm of Fractions: Comparison of Mathematics Textbooks of North Korea, South Korea, China, and Japan. School Mathematics, 7(2), 235-249.
  7. Wittmann, E. C. (1995).Mathematics Education as a 'Design Science'. Educational Studies in Mathematics, 29(4), 355-374. https://doi.org/10.1007/BF01273911
  8. Liping Ma (2002). 초등학교 수학 이렇게 가르쳐라. 신현용․승영조(역). 서울: 승산. Liping Ma (1999). Knowing and Teaching Elementary Mathematics. New York: Routledge.
  9. Van deWalle, J. A. (2004). Elementary and middle school mathmatics: Teaching developmentally(5th Ed.). Boston: Pearson Education, Inc.

Cited by

  1. 초등학교 수학에서 분수 나눗셈의 알고리즘 정당화하기 vol.22, pp.2, 2019, https://doi.org/10.7468/jksmec.2019.22.2.113
  2. Analysis of the Transition Process of Fraction Division Teaching Method vol.30, pp.0, 2013, https://doi.org/10.29275/jerm.2020.02.30.1.67