DOI QR코드

DOI QR Code

The Physical Properties of the Smart Education Space

스마트교육 공간의 물리특성

  • Received : 2013.05.21
  • Accepted : 2013.07.11
  • Published : 2013.07.31

Abstract

The convergence of ICT and cloud computing is treated as a main issue all over the fields including education. This development leads to change from e-learning to u-learning and smart education. Therefore, we need to study in term of the systematic and a long-term viewpoint how smart education environment have an influence on the practical space. And we need a concrete study for smart education space based on property of space. Under these critical mind, this study understands the smart education space in terms of the convergence of computing space and physical space. As a Result, smart education space have major property such as flexibility, communication, polyvalence.

정보기술의 융합화와 클라우드 컴퓨팅의 확산 등 빠르게 발전하는 정보통신기술은 학제간 융복합을 통해 새로운 교육의 패러다임 시대를 열고 있다. 정보통신기술의 발전에 따라 그동안 교육환경은 이러닝에서 유러닝을 거쳐 이제 스마트교육으로 변화되고 있다. 이미 교육계에서는 향후 교육환경의 변화를 가져올 스마트교육에 대한 다양한 연구들이 진행되고 있지만 스마트 환경이 구축될 교실공간, 곧 물리적 공간환경에 대한 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 이러한 문제의식 하에 본 연구는 교육의 새로운 패러다임으로 등장한 스마트교육과 스마트교육이 적용되는 물리공간의 특성을 살펴보았다. 그 결과 스마트교육이 적용될 물리공간은 공간의 소통성, 경계의 유연성, 요소의 다가성이 그 특성으로 나타남을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. Hye-Jin Kim, Educational Paradigm Shift from E-Learning to Mobile Learning Toward Ubiquitous Learning, Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, vol.12, No.2, pp.4788-4795, 2011 DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.11.4788
  2. KERIS, Smart Education Contents Quality Control and Developing of Teaching-Learning Model, p.18, KERIS RM 2011-20, 2011
  3. Ministry of Education, Proposal for Action Plan of Smart Education Strategy, p.6, Ministry of Education Report, 2011.9
  4. Ministry of Education, Action Plan of Smart Education Strategy, p.13, Ministry of Education Report, 2011.10
  5. Ministry of Education, Report for Action Plan of Smart Education Strategy, p.33, Ministry of Education Report, 2011.6
  6. Won-Kyu Ha et al., Ubiquitous IT Revolution and the 3rd Space, p.33, The Electronic Times, 2002
  7. Hyoung-Jun Kim, A Study on the Physical Properties of Ubiquitous Space, Journal of the Architectural Institute of Korea, vol.24, No.2, pp.211-213, 2008
  8. In-Woo Park et al., Report for the Revolution of Future Education, p.156, KERIS RM 2006-85, 2006
  9. Ben van Berkel, Techniques, p.202, UN Studio, 1999
  10. KERIS, The Strategy of Smart Education Platform Construction, p.47, KERIS RM 2011-36, 2011.12
  11. Jung-Hwan Park, Hyoung-Jun Kim, Jung-Won Cho, Understanding about u-Learning, pp.86-88, Hakjisa, 2007