Abstract
In this paper, we propose a new frame structure and the underlying dynamic resource control mechanism to support an integrated service, including a real-time (RT) service that requires to serve the end-to-end delay performance, as well as non-real-time (NRT) service, using Self-Organizing Time Division Multiple Access (SO-TDMA)-based MAC protocol in a multi-hop ad-hoc maritime communication network. The underlying frame structure is dynamically configured by resource allocation to guarantee the average target outage performance of the real-time service. Toward this end, we analyze the average outage probability and its performance is verified for the proposed frame structure by simulation.
본 논문은 Self-Organizing Time Division Multiple Access (SO-TDMA) 기반의 MAC 프로토콜을 사용하는 다중-홉 해양통신망에서 비실시간 서비스뿐만 아니라 종단간 지연시간 품질을 보장해야 하는 실시간 서비스를 통합적으로 지원하기 위한 새로운 프레임 구조를 제안하고, 실시간 트래픽의 부하에 따라 적응적으로 자원을 분배하는 방안을 제시한다. 실시간 사용자의 평균 불능 성능을 보장하기 위한 자원 할당을 통해 동적으로 프레임 구조를 제어하는 방안을 제시한다. 한편, 이를 위한 평균 불능 확률을 수학적으로 분석하고, 이에 따라 결정된 프레임 구조에 대해서 실시간 서비스의 품질을 시뮬레이션을 통해 검증한다.