DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on the Educational Utilization of School UCC in SNS

SNS를 이용한 학교현장 제작 UCC의 교육적 활용 사례 연구

  • Received : 2013.10.16
  • Accepted : 2013.12.24
  • Published : 2013.12.31

Abstract

The purpose of this study is to examine how UCC can be prepared in the school environment, to measure the ways it can enhance education and evaluate the many different circumstances it can be used. In this study, the concept of UCC was researched and it was discovered which classifications and features can be created in the school environment. There are four educational uses of UCC; in class lessons, student guidance, school events and counseling for parents. This study suggests ways of implementation which will facilitate using SNS in the school environment.

본 논문은 학교현장에서 제작될 수 있는 UCC를 확인하고, SNS를 사용하여 교육적으로 활용 할 수 있는 방안을 연구한 논문이다. UCC에 대한 개념, 학교현장에서 제작된 UCC의 분류 및 특징, 제작과정에 대한 고찰을 한 뒤 교실수업, 생활지도, 행사, 학부모연계의 4가지 역역으로 나누어 활용 방안을 제시 한다. 그리고 교육현장에서 UCC의 제작 및 활용이 활성화되기 위한 방법으로 SNS 활용을 제안하고 구체적인 사례를 제시한다.

Keywords

Cited by

  1. Mobile messenger based teacher-parent communication: Teachers’ perceptions vol.9, pp.3, 2013, https://doi.org/10.16978/ecec.2014.9.3.006