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A Study on Factors of the Academic Achievement in Computer Training Courses as the Liberal Arts in University

대학 컴퓨터 실습 교양과목에서의 학업성취 요인에 대한 연구

  • Kim, Wanseop (Baird University College, Soongsil University)
  • 김완섭 (숭실대학교 베어드학부대학)
  • Received : 2013.10.07
  • Accepted : 2013.10.29
  • Published : 2013.12.31

Abstract

The purpose of this study is to find out the factors of the students' achievement on the computer training courses which are based on computer practice. In order to improve the academic achievement of the students, it is necessary to analyze the factors affecting academic achievement and apply the results of the analysis to education. In particular, it is necessary to study for finding out factors of the academic achievement in practical computer training courses, because these courses are different from other courses focusing on the theory. In this study, in order to find out the factors, the logistic regression analysis and the decision tree analysis which is the field of data mining were peformed. For the experimental data, the test results of the MOS certification of the S university in seoul were used. Through logistic regression analysis it is found that the factors of the professors, class size, lecture time, group(lecture period) are important in order. Through decision tree analysis of data mining, it is found that there are some additional factors ; entrance year, whether the course is retaken, and the classroom environment. and these various factors effect the academic achievement compositively as identified through the model tree. The tree model was presented as a result of the analysis, and the importance of the factors is expressed numerically from multiple tree models by using the proposed mathematical formula.

본 연구는 실습 중심의 컴퓨터 교양과목에서의 학생들의 학업성취에 영향을 미치는 요인을 발견하기 위한 것이다. 교과목 운영을 통한 교육성과 즉 학생들의 학업성취도를 향상시키기 위해서는 학업성취도에 영향을 미치는 요인들을 분석하고 그 결과를 교육에 반영하여 개선하는 순환 과정이 필요하다. 특히 컴퓨터 실습을 중심으로 하는 실용 교과목은 이론 중심의 과목들과 특성이 다르므로 그 요인에 대한 연구가 요구된다. 본 연구에서는 요인을 발견하기 위한 분석으로 로지스틱 회귀분석과 데이터마이닝 분야의 결정트리 분석을 수행하였다. 실험을 위한 데이터로는 서울소재 S대학의 교양필수과목에서 시행된 MOS 자격증 시험결과를 사용하였다. 로지스틱 회귀분석을 통해서는 담당교수, 수강인원, 수업시간, 그룹(강의기간) 순으로 중요성을 파악할 수 있었다. 데이터마이닝의 의사결정트리 분석을 통해서는 그 외에 학번, 재수강 여부, 강의실 환경의 추가 요인을 발견할 수 있었고, 특히 다양한 요인들이 학업성취에 복합적으로 영향을 미치는 것을 트리 모형을 통해 파악할 수 있었다. 분석 결과의 트리모형을 결과로 제시하였으며, 수식을 제안하여 여러개의 트리 모형으로부터 요인의 중요도를 수치화하여 제시하였다.

Keywords

Cited by

  1. 컴퓨터 실습 수업에의 블렌디드 러닝 적용과 학생만족도 분석 vol.19, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.3.373
  2. The Evaluation Tool and Process for Effective Education Outcomes Measurement and Analysis of Computer Education vol.21, pp.9, 2013, https://doi.org/10.9708/jksci.2016.21.9.149
  3. 초등예비교사의 컴퓨팅 사고력 향상을 위한 블렌디드 러닝 기반의 소프트웨어교육 프로그램 개발 및 적용 vol.6, pp.7, 2013, https://doi.org/10.3745/ktsde.2017.6.7.353
  4. 블렌디드 러닝을 활용한 컴퓨터 실습수업에서의 학습자 만족 연구: 콘텐츠 요인과 교수자 상호작용을 중심으로 vol.13, pp.4, 2013, https://doi.org/10.17662/ksdim.2017.13.4.221