Study on The Effect of Wiki Based Cooperation Learning on learning attitude and academic achievement

위키 기반 협동학습이 학습태도와 학업성취도에 미치는 영향 - 사회과를 중심으로 -

  • 김근영 (광주교육대학교 교육대학원 초등컴퓨터교육전공) ;
  • 마대성 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.02.03
  • Accepted : 2013.03.18
  • Published : 2013.03.31

Abstract

The proximity web 2.0 has in our daily life changes in the way we educate ourselves occur naturally. New generations of learners naturally study and utilize web 2.0 as part of general life, so they require an education method which considers this characteristic. One such method, WIKI Based Cooperation Learning has recently been studied. The object of this study is to establish any relationship between learners attitude and academic achievements when implementing WIKI Based Cooperation Learning in the subject of social studies.

웹 2.0의 발달은 우리 일상과 밀접하게 연계되어 있으며 교육전반에 다양한 변화를 일으키고 있다. 특히 새로운 학습세대는 어려서부터 자연스럽게 웹 2.0의 기술을 접하고 활용함으로써 기존의 학습세대와는 다른 교육방법의 변화를 필요로 하게 되었고, 이들의 특성을 고려한 교육방법 중의 하나로 위키 기반 협동학습은 최근 많이 연구되고 있는 분야이다. 본 논문에서는 사회과에서 위키 기반 협동적 과제를 수행했을 경우 사회과에 대한 학생들의 학습태도와 그에 따른 학업성취도 향상에 관한 관계를 연구하였다.

Keywords